Duitse deelstaat Nedersaksen schaft Coradia Stream aan
De Duitse deelstaat Nedersaksen heeft donderdag bekend gemaakt dat ze 34 nieuwe dubbeldeks-treinen bij Alstom zullen aanschaffen. De treinen zijn afkomstig van het Coradia Stream platform en kent een waarde van 760 miljoen euro.
De treinen zijn het Duitse broertje van de ICNG-treinen, en zullen vanaf december 2024 worden ingezet als Express-kreuz Bremen / Nedersaksen. De treinen komen tussen Bremen, Hannover, Oldenburg, Wilhelmshaven, Norddeich-Mole, Osnabrück en Bremerhaven te rijden. Van de order zal voor 420 miljoen euro worden gefinancieerd uit fondsen van het Duitse Ministerie van Economische Zaken voor Lokaal Personenvervoer per spoor (SPNV).
Levering
De 34 nieuwe typen dubbeldekkers bestaan uit vier delen. Daarnaast worden er 18 extra tussenrijtuigen besteld om de treinen uit te breiden tot maximaal zes eenheden, afhankelijk van het aantal passagiers. In totaal zullen er 154 rijtuigen worden geleverd waarvan 68 stuurstandrijtuigen en 86 tussenrijtuigen. Het onderhoud van de treinen zal plaatsvinden in het Duitse Salzgitter waar Alstom al kennis heeft opgedaan met de ICNG-treinstellen van de NS. Een van de eerste treinen zal door de Franse treinfabrikant worden gebruikt voor testritten voor het ETCS-signaleringssysteem en de toelating.
Inzet
Voor het eerst in Nedersaksen en Bremen krijgen dubbeldekkers een gelijkvloers instap waarmee mindervaliden drempelvrije toegang krijgen tot de trein.
De trein wordt ingezet op de volgende lijnen waar een halfuursfrequentie wordt gereden:
- RE 1 Hannover-Bremen-Oldenburg-Norddeich Mole
- RE 1 Hannover-Bremen-Oldenburg-Wilhelmshaven
- RE 8 Bremerhaven-Bremen-Hannover.
De lijnen RE 1 en RE 8 vullen elkaar elk uur aan tussen Hannover en Bremen. De lijn RE 9 Bremerhaven-Bremen-Osnabrück rijdt elk uur tussen Osnabrück en Bremen en rijdt om de twee uur door naar Bremerhaven. Hier vult het elk uur de lijn RE 8 aan. Bovendien rijden er ook andere treinen tussen Hannover en Bremen.
Interieur
De treinen zijn geschikt voor reizigers met een beperkte mobiliteit, en zijn voorzien van comfortabele zitplaatsafstanden, multifunctionele ruimtes en fiets- en bagegeruimtes die afhankelijk van het seizoen aan de grootte aangepast kunnen worden. Op de bovenverdieping er veel ruimte voor de reizigers.
Ook beschikken de stellen over WiFi, videobewaking en een reisinformatiesysteem. Displays aan de buitenkant van de trein laten zien hoeveel vrije stoelen er in de betreffende coupé beschikbaar zijn. Deze informatie wordt ook ontsloten via een app, zodat reizigers zich voor hun reis al kunnen oriënteren op de drukte in de trein.
Coradia Stream
Voor Alstom is Duitsland het vierde land die Coradia Stream bestelt. Al eerder bestelde het Italiaanse Trenitalia de Pop en de Donizetti (waterstof), de NS met haar ICNG en het Luxemburgse CFL dit type trein die net als in Luxemburg ook in dubbeldeks-uitvoering wordt gebouwd. De NS is tot nu toe de enige die dit type trein heeft aangeschaft die 200 kilometer per uur kan rijden, en dus geschikt is voor inzet op de HSL.
Update 8 november 2021:
Het artikel is voorzien van een nieuwe definitieve afbeelding van het model waarop de neus gebaseerd is. Deze komt niet meer overeen met het model die bij de NS ICNG gebruikt wordt.