Gemeente Amersfoort wilt Intercity Berlijn behouden
Als het aan de gemeente Amersfoort ligt zal in de toekomst de snellere Intercity Berlijn ook daar in de toekomst een stop blijven maken. Hiermee lijken de plannen om de treinrit te versnellen door via een andere route te rijden van de baan.
In oktober 2018 werd er bekend gemaakt de Intercity Berlijn mogelijk in de toekomst via Arnhem zou reizen. Als het aan de gemeente Amersfoort ligt zal dit niet gebeuren. "Een derde van de reizigers stapt hier op de trein", zegt wethouder Hans Buijtelaar van de gemeente Amersfoort tegenover KRO-NCRV's Pointer. Hilversum heeft aangegeven wel bereid te zijn om de Berlijn-trein op te geven om de trein sneller te maken.
Pointer stelt dat de grote steden hun plek niet willen opgeven vanwege de landelijke functie van de lijn. Ook mensen tussen bijvoorbeeld Amersfoort en Deventer maken gebruik van de internationale trein. Als steden hun plaats op de lijn op moeten geven worden de binnenlandse verbindingen ook slechter.
Demissionair staatssecretaris Stientje van Veldhoven uit haar onvrede over de beslissingen. "Als we die trein echt willen versnellen dan moeten we toch met elkaar voor een lijn kiezen waar je niet op elk station stopt. Ook om daarmee een hoge snelheid te halen en zo de trein aantrekkelijker te maken", vertelt ze.
Tijdswinst
In maart van dit jaar werd bekend dat er de komende jaren stapsgewijs gewerkt wordt aan een snellere verbinding met Berlijn. Zo zal de meeste tijdswinst in Duitsland gerealiseerd worden. Een van de stappen is al door NS gezet door twee Vectron-locomotieven aan te schaffen waarmee er geen locomotiefwissel nodig is grensstation Bad Bentheim.
Volgens Van Veldhoven moet in 2030 de reistijd tussen Amsterdam en Berlijn teruggebracht worden tot 5 uur en 23 minuten. Momenteel ligt dit nog op 6 uur en 20 minuten, maar in 2024 moet dit al met een half uur worden verkort door de inzet van een nieuwe trein die bij het Spaanse Talgo besteld wordt.