Prorail doet proef met 'slimme brillen' bij hulpverlening
ProRail is een proef gestart met het gebruik van 'slimme brillen'. Dit hulpmiddel wil de spoorbeheerder inzetten om de hulpverlening van incidentenbestrijders te verbeteren.
Op het spoor kunnen incidenten plaatsvinden, zoals een aanrijding, ontsporing of een lekkende goederentrein. De incidentenbestrijders van ProRail zorgen er dat het treinverkeer zo snel mogelijk weer opgestart kan worden. Met het gebruik van een speciale bril kan de overlast nog sneller opgelost worden, stelt de spoorvervoerder.
Slimme brillen
"In de proef dragen onze incidentenbestrijders deze slimme brillen. Ze bevatten een camera en een microfoon. Daardoor kunnen experts op afstand meekijken met de incidentenbestrijders. En zo meedenken over de beste afhandeling van het incident. We onderzoeken nu of dit voordeel oplevert voor onze dagelijkse operatie.", legt Marjol Karkusse, adviseur Incidentbestrijding, uit.
Het gebruik van de 'smart glass' wordt niet alleen door ProRail verkend, maar ook politie en zorg onderzoeken het gebruik van deze hulpmiddelen. In 2014 werd er bij de Franse spoorwegmaatschappij SNCF zelfs een proef gedaan waarmee tickets door controleurs konden worden gescand, wat enkel bij een proef is gebleven.