Overbrenging DM'90 dieseltreinen naar Polen weer hervat
De overbrengingstransporten van de DM'90 dieseltreinen zijn weer hervat. Donderdagmiddag vertrok er voor het eerst sinds november vorig jaar weer een konvooi naar de Duitse grens.
Op donderdagmiddag vertrok vervoerder Rail Force One locomotief 1829 met daarachterop de Buffel treinstellen 3402, 3406, 3421 en 3427 in de richting van de Duitse grens. Het transport was voorzien van een aantal remrijtuigen die naar momenteel verplicht gesteld worden in Duitsland. De stellen zijn in Bad Bentheim overgenomen door een andere goederenvervoerder die de dieseltreinen naar het Poolse Zagórz overbrengt. Vanaf daar krijgen de treinen een opknapbeurt en zullen ze een nieuw leven krijgen. Naar verwachting zal er vandaag nog een transport plaats gaan vinden.
Ferotrans
De Roemeense vervoerder Ferotrans, die vier jaar geleden 48 DM'90 dieseltreinen heeft overgenomen maar nooit heeft opgehaald waarna het koopcontract ontbonden werd, beschuldigde eerder deze maand NS en de huidige koper van de treinen nu van illegale transporten over het Duitse spoor.
Volgens Ferotrans zou het Poolse SKPL zonder toestemming vier treinen hebben vervoerd naar Polen via Duitsland. SKPL-woordvoerder Albert Mikolajczyk zegt dat dat niet juist is: "De eerste lichting van vier treinen arriveerde volgens schema in Polen en alle benodigde vergunningen, goedkeuringen en berekeningen waren voorafgaand aan het transport verkregen."
De vertraging in de transporten zou volgens Mikolajczyk ontstaan zijn omdat er een nieuwe route gekozen moest worden gekozen die efficiënter zou zijn voor het vervoer van de Buffel-treinen. Ook werd er gekeken naar remwagens die nodig zijn om het transport veilig te laten verlopen.
Koop aan Polen
Het Poolse SKPL zou in september van dit jaar een koopovereenkomst hebben gesloten met NS voor de 32 dieseltreinen. Echter lag het Roemeense Ferotrans op dat moment nog in in een juridische strijd met NS omdat zij de treinen al in december 2017 hadden overgekocht maar niet kwamen ophalen waardoor de NS financiële schade leed.
Het is overigens niet de eerste keer dat het Poolse SKPL succesvolle zaken doet met de NS. Al eerder hebben zij ook een deel van de serie van de Wadloper-treinen overgenomen. Deze worden nog steeds in Polen ingezet. Technisch gezien zouden de DM'90 treinen gekoppeld met de Wadlopers daar ingezet kunnen worden.