Stadler: Batterijtrein heeft bewezen actieradius van 185 kilometer
Stadler heeft het onderzoeksproject voor de ontwikkeling van batterij-treinen met succes afgerond na een onderzoeksfase van drie jaar. Voor het project heeft de Zwitserse treinbouwer de Flirt-Akku ontwikkeld om ervaring op te doen.
Het project wordt gefinancierd door het Duitse federale ministerie van Economische Zaken en Energie. De techniek van de trein heeft Stadler samen ontwikkeld met de TU Berlin en EWE AG.
Actieradius van 185 kilometer
In de testfase die drie jaar duurde overtrof het testvoertuig de aanvankelijke verwachtingen ruimschoots met een bewezen actieradius van 185 kilometer op één batterij. Tijdens de eerste testen in 2018 ging de treinbouwer nog uit van een actieradus van 80 kilometer.
Met deze actieradius kan deze trein een goede kanshebber zijn voor inzet op sporen waar niet overal een bovenleiding aanwezig is, stelt Stadler. 54 procent van het Europese spoornetwerk heeft een bovenleiding, waarbij het in Duitsland op ongeveer 60 procent ligt. Hoewel er tegen 2025 verwacht wordt dat 70 procent van dat spoor daar geëlektrificeerd is, zorgen de batterij-treinen er alsnog voor dat er CO2-emissievrij alternatief is.
Flirt Akku voor Schleswig-Holstein
In 2019 werd bekend gemaakt dat het Duitse Nahverkehrsverbund Schleswig-Holstein de eerste afnemers zal worden van de batterij-trein. De vervoerder heeft daarvoor een contract met Stadler ondertekend waarin er 55 treinen geleverd worden, met een optie voor nog eens 50 treinen. Nu het onderzoeksfase afgerond is het mogelijk dat Stadler de treinen vanaf 2022 kunnen leveren.
Flirt Akku
De ontwikkeling van de Flirt Akku begon in 2018. Deze trein is gebasseerd op het beproefde Flirt-ontwerp van Stadler en is volledig aangedreven door batterijen en daardoor geschikt voor inzet op niet-geëlektrificeerde of gedeeltelijk geëlektrificeerde baanvakken in regionaal verkeer.
"Tijdens ons gezamenlijke projectwerk hebben we waardevolle inzichten gekregen in de verdere ontwikkeling van batterijtechnologie", legt Evelyn Thiel, technisch directeur van het onderzoeksproject bij Stadler, uit.
Proefritten
Sinds de presentatie in het najaar van 2018 heeft het voertuig in totaal 15.000 kilometer op batterijen afgelegd. Een van de belangrijkste testen was het inhalen van ongeplande vertragingen in de dienstregeling en het gebruik onder extreme weersomstandigheden om de weersbestendigheid van de batterijen te testen. Daarnaast is de trein inmiddels in Duitsland ook al toegelaten om met passagiers te rijden.
"In de zomer van 2019 hebben we de FLIRT-batterij getest tijdens een hittegolf bij een buitentemperatuur van 40 graden en volledig gebruik van de airconditioning, evenals in de winter van 2021 tijdens minus graden met dubbele cijfers. Het gebruik in pure batterijwerking was op elk moment zonder beperkingen mogelijk zonder dat we de ondergrens van de capaciteit hadden bereikt", vervolgt Evelyn Thiel.