Leuke 1 april-grappen in de media
Ook dit jaar werden er op 1 april weer mensen weer in het ootje genomen. In de media zijn weer een hoop bijzondere nieuwsberichten met een humoristisch karakter geplaatst. We lichten een aantal grappen uit.
‘Transsib komt naar Amsterdam en Londen’
De website Treinreiziger.nl die ook veel over toekomstige spoorwegverbindingen schrijft, schreef vandaag dat de Trans Siberië Express weer terugkeert. "De Trans Siberië Express is een begrip. Doordat de trein straks naar Nederland komt, kun je zelfs tot aan Azië toe duurzaam reizen. Dan wordt de trein pas echt een alternatief voor het vliegtuig", stelde de Coalitie Europa Spoor die net als hun woordvoerder fictief is.
Het artikel klinkt misschien wel erg geloofwaardig omdat vroeger ook de Oriënt-Express tussen Parijs en het verre Istanbul reed, maar het feit dat nu al bekend is dat de trein niet door de Kanaaltunnel mag rijden, en uiteindelijk als hovercraft het Kanaal oversteekt, maakt het artikel passend als een echte 1 aprilgrap.
‘Fietsdienstregeling’ moet bijdragen aan bezuinigingen OV in Friesland
OVpro die over het openbaar vervoer schrijft meldde vandaag dat een nieuwe fietsdienstregeling moet bijdragen aan de bezuinigingen in het OV van Friesland. Volgens de nieuwssite zouden studenten en scholieren steeds vaker op de elektrische fiets grotere afstanden af leggen. Daarom zou de provincie Friesland en vervoerder Arriva naar een "fietsdienstregeling" kijken als een van de maatregelen om de financiële gevolgen van de coronacrisis het hoofd te bieden. Reizigers op de minder frequente buslijnen wordt gevraagd om de fiets te pakken, zodat er op die manier 7.500 dienstregelinguren bespaard kan worden
Een gezond alternatief is het zeker, hoewel ook het openbaar vervoer te maken heeft met een flinke terugloop in het aantal reizigers. Over een 'fietsdienstregeling' in een transitieplan kon onze redactie verder ook niks vinden, en het klinkt ook best tegenstrijdig. Maar desondanks is het leuk bedacht.
Railexperts neemt werkplaats van SSN over
Spoorvervoerder RailExperts die zich zowel op chartertreinen als goederenvervoer richt meldt het volgende op Facebook. "Na maanden van onderhandelen is per ingang van heden het werkplaats terrein van de Stoom Stichting Nederland overgegaan naar Railexperts. Door de Corona pandemie was het langere tijd niet mogelijk om stoomtrein ritten te organiseren. Voor de RXP-groep was de overname een logische stap, sinds midden vorig jaar zijn we voor onderhoudswerkzaamheden aan spoorvoertuigen gecertificeerd en maakten voorheen op huurbasis reeds gebruik van deze locatie."
In het bericht is een afbeelding te zien van de vloot locomotieven waar RailExperts mee voor de loods van de Stoom Stichting Nederland pronkt, met als letterlijke hoogtepunt het logo van de vervoerder op de loods. We weten dat de SSN het in deze tijd net als andere andere stichtingen financieel krap zit, maar we hopen liever een samenwerking van beide partijen zodat de loods gedeeld en de sporen worden gedeeld voor onderhoud aan de vloot van RailExperts.
Nieuwe kleurstelling voor de Hondekop
Waar twee jaar geleden plannen gepresenteerd werden om de Beneluxtrein te voorzien van de moderne huisstijl van de Benelux-trein, heeft de Stichting Hondekop dit jaar besloten om de Hondekop 766 ook te voorzien van de nieuwe NS-livrei die de NS op haar gehuurde Vectron-locomotief en op de toekomstige VIRM-2/3 dubbeldekstreinen heeft aangebracht. Hierbij wordt niet alleen de buitenkant van de nostalgische trein aangepakt, maar zal de trein ook voorzien worden van USB-poorten bij de stoelen en komt er WiFi in. Leuke ideeën voor een nostalgische trein.
We kijken met smacht uit naar de presentatie in de aankomende zomer... ;-)
'Géén april'-grap van Treinenweb
Wat overigens een 'géén aprilgrap' van Treinenweb is, is dat het vandaag exact een jaar geleden is dat Treinenweb een volledige nieuwe restyling kreeg: Een project waar een lange periode aan gewerkt werd
Uit een enquete onder tweehonderd bezoekers konden we concluderen dat de meeste bezoekers naar onze site komen voor het nieuws, en werd de site gemiddeld met een acht becijferd. Ook zien we in de statistieken dat steeds meer bezoekers de site via hun mobieltje of tablet bekijken.
Uiteraard wordt er niet stilgezeten en zal de site op termijn nieuwe functies krijgen waarvan er een aantal al halverwege de ontwikkeling zijn. Later volgt er hier meer nieuws over.