European Sleeper start nachttrein Brussel - Amsterdam - Praag

European Sleeper werkt samen met het Tsjechische Regiojet. (Foto: Petr S.)
European Sleeper werkt samen met het Tsjechische Regiojet. (Foto: Petr S.)

Er komt naar verwachting in 2022 een nieuwe internationale treindienst naar Nederland. Het gaat om European Sleeper die in samenwerking met het Tsjechische RegioJet een nachttrein wil aanbieden met Praag als eindbestemming

De plannen voor de nachttrein zijn momenteel in voorbereiding. European Sleeper, een Nederlands bedrijf, heeft al medewerking van RegioJet gekregen. Hierdoor zullen ze geen rijtuigen meer hoeven te huren omdat Regiojet deze al heeft. Beide organisaties zullen samen een deel van de risico's dragen voor de opzet van de nieuwe verbinding. European Sleeper heeft laten weten dat ze vanaf mei een sharefunding-actie zullen starten.

Route

De verwachte route van de nieuwe verbinding is inmiddels al officieel bekendgemaakt. Deze zal vanuit Brussel vertrekken en via Antwerpen, Roosendaal, Rotterdam naar Amsterdam rijden. Vanaf Amsterdam zal de trein via Hannover, Berlijn, Dresden, Bad Schandau, Děčín en Ústí nad Labem naar de eindbestemming Praag rijden. De dienstregeling zelf is momenteel nog niet bekend. Initiatiefnemer Chris Engelsman van European Sleeper vertelt het volgende tegenover Treinreiziger.nl. "We zullen voor 12 april een capaciteitsaanvraag indienen (bij ProRail, red.), maar de dienstregeling is nog niet definitief. In augustus wordt dat precies duidelijk."

Een van de stappen die het bedrijf nog moet afronden is het zoeken van een vervoerder die in Nederland en België de trein kan laten rijden. Zij zelf hebben geen licentie om zelf te mogen rijden, en Regiojet heeft geen licentie om in Nederland te mogen rijden. Daarnaast hebben zij ook geen geschikte locomotieven die op het Nederlandse spoor kunnen rijden.

Klanten

Engelsman vertelt tegenover Treinreiziger.nl dat hij verwacht dat er tussen de 300 en 400 reizigers gebruik van de trein zullen maken. "Vanuit Nederland en België zijn Praag, Dresden en Berlijn fantastische toeristische bestemmingen. Maar het mes snijdt aan twee kanten: Amsterdam en Brussel zijn ook mooie bestemmingen vanuit Tsjechië en Duitsland.", vervolgt hij tegenover de site. Naar België verwacht hij ook veel zakelijke reizigers, omdat de trein volgens hem voor ambtenaren een duurzame mogelijkheid is om naar België te reizen, waar tevens ook het knooppunt is om door te reizen met de Eurostar naar Londen, of de Thalys of TGV naar Parijs.

Coupe's en service

De rijtuigen die Regiojet momenteel op haar bestaande lijnen inzet zijn voorzien van alle gemakken. Zo biedt de Tjeschische vervoerder diverse soorten coupés aan, waaronder zakelijke coupés waarvan er ook speciale werkruimtes zijn. Relax-coupe's voor reiziger die in alle comfort willen reizen, en daarnaast zijn er ook Standard en Low Cost zitplaatsen en worden er ook slaapcoupe's aangeboden. Ook zijn er voor gezinnen met kinderen speciale kinder coupés.

Tijdens de reis kunnen reizigers gebruik maken van de catering en van wifi die ook een entertainment kanaal met diverse films beschikt. Daarnaast kunnen reizigers ook een fiets meenemen.

Tarieven

De tarieven voor de internationale verbinding zijn nog niet bekend, maar zullen in vergelijking met de tarieven voor de huidige verbindingen betaalbaar zijn. Hoewel de nachttrein voor langere afstanden, zoals bijvoorbeeld Praag, duurder zal zijn dan het vliegtuig maakt Engelsman zich geen zorgen. "Naar Praag vliegen is niet overdreven goedkoop. Bovendien zitten in een vliegticket vaak veel verborgen kosten. Je moet bijvoorbeeld naar het centrum van de stad, niet zelden per bus, trein of taxi. Daar komt bij dat je je zowel op de heen- als de terugreis een hotelovernachting bespaart.", legt hij uit tegenover Het Parool.

Particuliere vervoerder

Als de onderneming uiteindelijk van start gaat is het voor het eerst sinds 23 jaar dat een nieuwe particuliere Nederlandse vervoerder de spoormarkt betreedt. De laatste vervoerder was Lovers Rail die van 1996 tot 1999 op Amsterdam - IJmuiden en Amsterdam - Lisse reed. Daarnaast sluit de nieuwe treindienst ook aan op het Europese Jaar van het Spoor, waarmee de Europese Unie nieuwe duurzame treindiensten wil stimuleren.