ProRail plant extra goederentreinen in vanwege blokkade Suez-kanaal

Een vrachttrein in de Rotterdamse haven bij Pernis (Foto: Treinenweb)
Een vrachttrein in de Rotterdamse haven bij Pernis (Foto: Treinenweb)

Spoorbeheerder ProRail meldt dat er komende weken extra goederentransporten over het spoor plaats zullen vinden. Het gaat om de transporten van contaienrschepen die vertraagd zijn door het in het Suez-kanaal gestrande vrachtschip Ever Green, die afgelopen weekend los is getrokken.

Ongeveer zestig vrachtschepen die gehinderd werden door de Ever Green hebben Rotterdam als eindbestemming. Hier vandaan vervolgen de vrachtcontainers hun weg over het water, de weg of het spoor. Volgens Frank van der Snoek, afdelingsmanager Capaciteitsverdeling bij ProRail, is er sprake van een logistieke uitdaging:  "De vertraagde containers moeten wij zo goed mogelijk inpassen in de op het spoor geplande logistiek."

Logistieke operatie

De spoorbeheerder maakt, net als veel andere logistieke partijen, deel uit van een Logistieke Alliantie. Deze partijen zijn pas geleden bij elkaar gekomen om te bespreken over hoe de toenemende stroom aan vracht kan worden afgehandeld.

Frank: “De samenwerking tussen alle logistieke partijen is hierbij heel belangrijk. We rekken de logistieke keten van begin tot einde op om de goederenstroom te verwerken. Warehouses blijven langer open, er worden bufferlocaties ingericht en de logistiek moet maximaal benut worden.”

Goederenvervoerder

Vanaf de havens zijn diverse goederenvervoerders verantwoordelijk voor het transport van de containers naar de bestemmingen. Inmiddels heeft ProRail contact gehad met een aantal vervoerders om in beeld te krijgen welke treinpaden er ingelegd moeten worden. "Sommige aanvragen komen een aantal maanden van tevoren binnen, andere aanvragen pas drie à vijf dagen voor uitvoering", vertelt Joep de Hart, programmamanager Capaciteitsverdeling. Hij bemant het loket waar goederenvervoerders hun ritten kunnen laten inplannen.

De programmamanager verwacht dat er de komende weken een paar extra treinen per dag zullen rijden. Het inpassen van de logistieke puzzel vormt volgens De Hart geen enkele belemmering. "De aanvragen zijn nog niet binnen, maar we zijn goed voorbereid. We hebben inzichtelijk op welke treinpaden we nog treinen kwijt kunnen. We weten wat de capaciteit is op de verschillende emplacementen én welke routes we kunnen gebruiken".