Nieuwe WINK-treinen officieel in gebruik
Vanaf vandaag is de WINK van Arriva op de Noordeljke Nevenlijnen officieel in dienst. Met deze treinen zal de vloot van Arriva in Friesland en Groningen worden versterkt met achttien nieuwe treinen van treinfabrikant Stadler.
Met de officiële ingebruikname van de WINK-treinen heeft Arriva in de twee noordelijke provincies zowel GTW-treinen (Spurts) als de nieuwe WINK-treinen op het spoor rijden. De nieuwe treinen zijn goed voor 2.754 extra zitplaatsen. De WINK staat voor Wandelbarer, Innovativer Nahverkehrs-Kurzzug wat vrij vertaalt betekent: 'Converteerbare, innovatieve korte trein voor lokaal vervoer'. De trein is een afstammeling van de FLIRT-serie van Stadler, het grootste verschil is dat de trein rijdt op plantaardige diesel/olie (HVO) en heeft batterijen om de remenergie in op te slaan. met deze aandrijving is de trein energiezuinig bij het optrekken en afremmen.
Interieur
De nieuwe treinen zijn 56 meter lang, bestaan uit drie delen waarvan één -net als bij de GTW- de aandrijving bevat. De topsnelheid zal 140 km/uur zijn. De treinen zijn voorzien van comfortabele stoelen, brede tafeltjes, een (rolstoel)toilet, WiFi, stopcontacten, een AED, USB-stopcontacten, reisinformatieschermen en een telsysteem om de drukte aan te geven. De schuiftreden van de trein biedt voor reizigers een uitstekende toegang voor rolstoelen, kinderwagens en fietsen. De trein telt 153 zitplaatsen waarvan er 16 klapstoelen zijn. Daarnaast zijn er twee coupe's waarvan één een stilteruimte zal zijn. Een eerste klas coupé is niet meer aanwezig omdat de tweede klas nu gelijkwaardig is gemaakt met de eerste klas.
Nieuwe verdeling van materieel
De treinen zullen in het begin voornamelijk op de spoorlijnen tussen Leeuwarden - Harlingen en Leeuwarden - Stavoren woren ingezet. De nieuwe WINK-treinen zijn niet geschikt voor inzet in Duitsland. Met de inzet van de WINK is Arriva ook begonnen met de inzet van de gemoderniseerde GTW-treinen op de Groningse spoorlijnen tussen Groningen - Roodeschool (-Eemshaven), Groningen - Delfzijl, Groningen - Veendam en Groningen - Weener.
Verhoging perrons
Omdat de in- en uitstaptreden van de nieuwe trein te hoog zijn voor een gelijkvloers instap, zal ProRail de komende jaren een aantal perrons ophogen. Wel zou het hoogteverschil aan de gestelden eisen voldoen, waardoor er geen sprake is van een hele klim. Het gaat om de stations Sneek, Sneek-Noord, Koudum-Molkwerum, Stavoren, Harlingen Haven en Deinum. De kosten voor het ophogen van de stations zal door ProRail bekostigd worden. Op deze stations biedt Arriva een reisassistentie aan, die drie uur van te voren kan worden aangevraagd.
Later volgt er een uitgebreide reportage over de nieuwe trein.