Locov: Treinreizen van en naar België moet eenvoudiger

Een archieffoto van een Break-treinstel van de NMBS (Foto: Bas Meijer)
Een archieffoto van een Break-treinstel van de NMBS (Foto: Bas Meijer)

Consumentenorganisatie Locov adviseert NS International om ook voor korte grensoverschrijdende reizen naar België haar reizigers in- en uit te laten checken met de ov-chipkaart. Hierdoor moet een reis naar België eenvoudiger worden. Ook Reizigersvereniging Rover steunt deze plannen.

Niet alleen het het faciliteren van een in- en uitcheckpaal voor de ov-chipkaart staat in het advies van de consumentenorganisatie. Ook pleit de organisatie voor een verlaging van de grenstarieven om de tarieven voor korte treinreizen naar België gelijk te trekken. Deze grenstoeslag kan oplopen tot 2,50 euro per rit. Zo moet er voor een enkele tweedeklas reis van Roosendaal naar het Belgische Essen (een rit van 7 minuten) bij NS en NMBS momenteel 4,90 euro worden betaald.

Momenteel is het gebruik van de OV-chipkaart op de korte trajecten in Duitsland enkel bij Arriva mogelijk. Zo kan er worden in- en uitgecheckt op de Wiederline naar Weener, en de verbinding naar Aken. "In de auto merkt de reiziger niets van de grens, waarom wel met de trein?" vraagt Rover-directeur Freek Bos zich af. "Laat de OV-chipkaart gewoon tot in Luik en Antwerpen geldig zijn, zoals we ook bij de Duitse grens zien. Wat ons betreft zijn voortaan ook NS-abonnementen gewoon geldig tot deze Belgische stations."

Kortingstarieven

Rover adviseert NS International en de Belgische Spoorwegen NMBS ook om voor zowel tickets van NS als de NMBS om gelijke kortingstarieven te hanteren en dezelfde tickets in de kaartautomaten te verkopen. Zo is op dit moment het NMBS Weekendretour alleen bij de NMBS-kaartautomaten te koop. Zo zijn er nog enkele reisproducten die niet gelijk zijn: De nieuwe jongerenkorting die beide vervoerders willen invoeren is in België 30 procent maar in Nederland 20 procent, terwijl de nieuwe ouderenkorting zelfs alleen in België geldig is. Daarnaast kennen de Belgische ticketautomaten niet alle Nederlandse eindbestemmingen, en enkel de grotere stations. Hierdoor zijn de Belgische reizigers weer afhankelijk van losse (e-)tickets.

Volgens Bos sluit het advies van Locov naadloos aan op de ambitie van het Europese jaar van het Spoor, wat eerder dit jaar gepresenteerd werd. "Door dit soort problemen op te lossen komt de reiziger na de coronacrisis makkelijker terug in de trein", denkt Freek Bos. "2021 is het Europese jaar van het spoor, een prachtig moment toch om dit soort drempels binnen een Europese treinreis weg te halen?"