NS komt binnenkort met kortingstickets
De NS wil met drie nieuwe kortingstickets ervoor dat reizigers binnenkort minder geld kwijt zijn voor hun treinreis. Deze zijn onderdeel van de strategie van NS om de trein betaalbaar te houden en na corona weer meer reizigers te kunnen ontvangen.
Veel forensen reizen met een abonnement van hun werkgever. Daarom komen er voor werkgevers nieuwe abonnementen die ingericht zijn voor het reisgedrag van hun medewerkers na de coronacrisis, waarbij werknemers minder vaak op kantoor komen. De nieuwe treinkaartjes en abonnementen zijn tot stand gekomen na uitvoerig onderzoek samen met reizigers en werkgevers.
Daluren
Met drie nieuwe kaartjes, die je ook bij andere treinvervoerders kan gebruiken, kan je met korting of tegen een voordelig tarief met de trein reizen. Belangrijke voorwaarde is wel dat je in de daluren reist. “We willen na corona afscheid nemen van de hyperspits en voorkomen dat iedereen op hetzelfde moment de trein neemt. Daarmee blijft spreiden van reizigers belangrijk”, aldus Tjalling Smit, raad van bestuur NS.
Vroegboek-dalticket: een e-ticket (enkel of retour) waarmee je tien procent korting krijgt in daluren wanneer je het ticket minimaal vier dagen van tevoren aanschaft.
Zesrittenkaart: een e-ticket waarmee je zes ritten in daluren kan maken op een vast traject met twintig procent korting . Er kan op het traject in beide richtingen gereisd worden en je hebt zes maanden om de ritten op te maken.
Aangepast groepsticket: met het nieuwe groepsticket kunnen reizigers al vanaf twee of drie personen voor €32,00 in daluren een enkele reis maken naar elk station in Nederland. Op dit moment kan dat pas vanaf vier personen. Het bedrag om een extra persoon mee te nemen wordt wel verhoogd, van €2,00 naar €3,00.
Daarnaast gaat de NS het mogelijk maken om een kaartje voor je aansluitende bus-, tram- of metroreis bij NS aan te schaffen. Zo kan de reiziger een gehele deur-tot-deurreis zoeken, boeken en betalen in de NS-app.
De drie genoemde reisproducten worden op dit moment aan de reizigersorganisaties voorgelegd. De NS verwacht de nieuwe tickets en abonnementen vanaf de zomer stapsgewijs te kunnen lanceren.
Werkgevers
Voor werkgevers, die abonnementen afsluiten voor hun medewerkers, zijn de reisproducten aangepast op het nieuwe reisgedrag. “Voorheen reisden veel mensen vijf dagen per week naar hun werk en konden wij daarom met vaste tarieven werken”, vertelt Smit. “Omdat we nu weten dat thuiswerken een blijvertje is, willen werkgevers alleen betalen voor ritten die ook daadwerkelijk gemaakt worden.” Dit heeft geleid tot de volgende nieuwe abonnementen en diensten:
NS Business Collectief: een vernieuwde dienst voor werkgevers waarmee medewerkers onbeperkt vrij kunnen reizen. Elk kwartaal wordt de prijs aangepast op basis van het reisgedrag van de medewerkers.
Traject op Maat: een flexibele variant van het zakelijke Traject Vrij-abonnement, waarbij het aantrekkelijkste tarief na afloop van de abonnementsperiode door het aantal reizen wordt bepaald. Deze variant zal beschikbaar zijn voor midden- en grootzakelijke klanten.
NS Go: een dienst voor grote werkgevers die binnen één systeem kunnen sturen op kosten en duurzaamheidsdoelstellingen, terwijl medewerkers de keuzevrijheid krijgen op welk moment en met welk vervoer ze willen reizen, waarbij alles in eenvoudige overzichten wordt bijgehouden.