Aanstormend talent Froukje schrijft muziek voor nieuwe NS-reclame
“De afstand tot mijn doel is zelden hemelsbreed”, zingt Froukje in de nieuwe NS-commercial die vanaf vandaag op televisie te zien is. In deze commercial speelt de 19-jarige zangeres Froukje de hoofdrol. Zij maakte speciaal hiervoor het nummer 'Morgen is het weer vandaag', dat gaat over hoe een dag alle kanten op kan gaan.
Door het coronavirus zijn onze routines veranderd en liggen onze ritmes minder vast. Een dag bestaat niet langer uit werken op kantoor van 9 tot 5 of in een collegebank zitten. Daardoor willen we ook anders reizen. Uit onderzoek blijkt dat reizigers behoefte hebben aan gemak en flexibiliteit. De ene dag pakt een reiziger de trein naar werk en de andere dag werkt diezelfde reiziger thuis en pakt ’s middags de bus en OV-fiets naar het terras. De nieuwe commercial wil dat laten zien: hoe een dag er ook uitziet, NS helpt reizigers om hun reis snel en makkelijk te plannen - of die nu met de trein, deelauto, bus, metro of OV-fiets is.
Zangeres Froukje
Als voor iemand geen dag hetzelfde is, dan is het wel voor zangeres Froukje. De studente Songwriting aan het Conservatorium in Rotterdam brak in 2020 plotseling door met haar single Groter dan ik, over de klimaatcrisis. Begin 2021 verscheen haar eerste EP Licht en donker en in augustus komt een van haar dromen uit: een optreden op Lowlands.
Froukje vertelt: “Het afgelopen jaar heb ik ervaren dat het leven ineens heel anders kan lopen. Het voelt als een achtbaan. Soms is het te gek, soms minder leuk, maar elke dag is een kans om er iets moois van te maken. Daar gaat het liedje ook over.” Ze heeft geen auto en reist met het OV. Froukje: “Ik woon in Rotterdam en werk veel in Amsterdam, dus ik zit vaak in de trein. Dan luister ik muziek, lees wat of ik kijk gewoon lekker uit het raam. In de stad pak ik het liefst de OV-fiets. Ik vind het fijn om te kunnen gaan en staan waar en wanneer ik wil.” In de nieuwe commercial is te zien hoe ze met behulp van de NS-app niet alleen gebruikmaakt van de trein, maar ook van de bus, OV-fiets en deelauto van Greenwheels. Die brengen haar naar een optreden, school en vrienden.
Balanceren
Ivo Steffens, directeur commercie bij NS: "De afgelopen maanden is ons allemaal gevraagd om zoveel mogelijk thuis te blijven. Met de vorige campagne Kun je ook niet wachten wilde NS reizigers het vertrouwen geven dat er een moment komt dat treinreizen weer kan. Met deze nieuwe campagne sluiten we aan bij het door corona veranderde reisgedrag en laten we zien hoe de NS-app helpt bij het flexibel reizen van deur tot deur met meerdere vervoermiddelen. Juist nu reizigers minder reizen, is het voor NS belangrijk om in contact te blijven met reizigers. Wel kiezen we er nu bewust voor om nu nog geen commerciële aanbieding aan de reclame te verbinden". De campagne is ontwikkeld door het reclamebureau TBWA\NEBOKO.
"Met deze campagne laten we zien dat NS inspeelt op de behoefte aan flexibiliteit en veel meer te bieden heeft dan alleen de trein. Wij zijn natuurlijk enorm trots daaraan bij te mogen dragen", vertelt Rik Ledder, ceo bij TBWA\NEBOKO. Het is de eerste grote merkcampagne voor NS sinds de start van de samenwerking vorig jaar. Ivo Steffens: "Het is steeds zoeken naar de juiste aanpak. We kijken er in elk geval naar uit om onze reizigers straks weer terug te zien in de trein. Dat klinkt mij als muziek in de oren."