Alstom en SNCF presenteren model van nieuwe TGV

Het Franse vervoersbedrijf SNCF en treinbouwer Alstom hebben woensdag het carrosserie van de nieuwe TGV-M onthuld. De trein zal de vierde generatie TGV-treinen worden die in Frankrijk zal rijden.

De nieuwe TGV-M staat ook beter bekend als de Alstom Avelia Horizon en werd al in 2018 aangekondigd. De trein zal compleet opnieuw ontwikkeld worden volgens de duurzame eisen van deze tijd. De eerste treinstellen zijn gepland om in 2024 in dienst te gaan in het OUIGO-concept van de SNCF, waarmee er budgetreizen worden aangeboden.

Dankzij een compactere, vereenvoudigde en gestroomlijnde vorm biedt de Avelia Horizon lagere aanschaf- en onderhoudskosten. Daarnaast zorgt de trein voor een capaciteitstoename van 20 procent door apparatuur op het dak te plaatsen. Ook zal er energiebesparing van 20 procent mogelijk worden gemaakt door energieterugwinning naar de bovenleiding tijdens het remmen, zuinig rijden en de aerodynamischer vorm van de neus.

Vierde generatie TGV-trein

De Avelia Horizon die Alstom bouwt is in verschillende configuraties vanaf de fabriek te leveren. Zo kan de trein bestaan uit 7,8 of 9 rijtuigen. Ook de indeling is eenvoudig aan te passen, zodat een degradatie van de van de eerste klas naar de tweede klas eenvouidg mogelijk is, of een toevoeging van een fietsruimte of een bagagerek.

Voor de SNCF zal de nieuwe trein betekenen dat het aantal reizigersplaatsen met 20 procent zal stijgen. Voorheen waren dit er 600 in de huidige dubbeldeks (duplex) uitvoeringen, en zal deze in de Avelia Horizon 740 zitplaatsen tellen. De trein zal volledig laagvloers zijn waarmee er voor alle reizigers een drempelvrjie instap mogelijk is. Ook de toiletten zijn geschikt voor mindervaliden. Tijdens de reis kunnen reizigers gebruik maken van wifi, en gebruik maken van de reizigersinformatie aan boord.

Ook duurzaamheid speelt een grote rol: Met een doelstelling van 97% koolstofrecycling is de koolstofvoetafdruk van de Avelia Horizon de laagste op de markt.