Defecte trein laat reizigers in het donker en kou
"Ongeveer vierhonderd reizigers hebben gisteravond uren vastgezeten in een trein die bij het Midden-Limburgse Echt gestrand raakte." Aldus een woordvoerder van ProRail dinsdagavond. Tevens was door korstsluiting de verwarming en het licht uitgevallen.
De trein kwam na kortsluiting rond 19.15 uur stil te staan bij Echt. De stroom van de bovenleiding viel uit. Het gealarmeerde Openbaar Ministerie (OM) vond het volgens de Nederlandse Spoorwegen (NS) te gevaarlijk om de mensen uit de trein te halen, omdat het ter plekke zeer donker was en er een drukke overweg in de buurt lag. Bovendien waren er kinderen en ouderen met rollators in de trein, die de afstap van ruim een meter niet konden maken.
Na enig onderzoek, bleek er in de trein bleek een brandje te zijn uitgebroken in een van de kachels, met als gevolg hevige rookontwikkeling en kortsluiting. Medewerkers van de NS blusten die brand met een poederblusser.
Prompt daarop kregen twee conducteurs en vijf passagiers zodanige ademhalingsproblemen, dat ze door medewerkers van de NS uit de trein werden gehaald en met een busje naar het ziekenhuis werden gebracht. Volgens een woordvoerder van NS zijn deze personen allemaal weer thuis en maken ze het goed.
Wegslepen
Om 22.45 uur kon de trein dan eindelijk worden weggesleept. De passagiers konden op het station in Sittard overstappen. Veel van hen klaagden over de kou in de uitgevallen dubbeldeks intercitytrein welke als bestemming Maastricht had, waar in enkele wagons het licht was uitgevallen.
Om 22.00 had de trein al weggesleept kunnen worden, maar mocht dat nog niet van de spoorwegpolitie. Die wilde eerst met het OM overleggen of ter plaatse onderzoek moest worden gedaan, zei een woordvoerster van de Koninklijke Landelijke Politiediensten KLPD.
Uiteindelijk mocht de trein drie kwartier later worden weggesleept naar Sittard. Daar stelt de politie een nader onderzoek in naar wat er precies gebeurd is in de trein.
De trein kwam na kortsluiting rond 19.15 uur stil te staan bij Echt. De stroom van de bovenleiding viel uit. Het gealarmeerde Openbaar Ministerie (OM) vond het volgens de Nederlandse Spoorwegen (NS) te gevaarlijk om de mensen uit de trein te halen, omdat het ter plekke zeer donker was en er een drukke overweg in de buurt lag. Bovendien waren er kinderen en ouderen met rollators in de trein, die de afstap van ruim een meter niet konden maken.
Na enig onderzoek, bleek er in de trein bleek een brandje te zijn uitgebroken in een van de kachels, met als gevolg hevige rookontwikkeling en kortsluiting. Medewerkers van de NS blusten die brand met een poederblusser.
Prompt daarop kregen twee conducteurs en vijf passagiers zodanige ademhalingsproblemen, dat ze door medewerkers van de NS uit de trein werden gehaald en met een busje naar het ziekenhuis werden gebracht. Volgens een woordvoerder van NS zijn deze personen allemaal weer thuis en maken ze het goed.
Wegslepen
Om 22.45 uur kon de trein dan eindelijk worden weggesleept. De passagiers konden op het station in Sittard overstappen. Veel van hen klaagden over de kou in de uitgevallen dubbeldeks intercitytrein welke als bestemming Maastricht had, waar in enkele wagons het licht was uitgevallen.
Om 22.00 had de trein al weggesleept kunnen worden, maar mocht dat nog niet van de spoorwegpolitie. Die wilde eerst met het OM overleggen of ter plaatse onderzoek moest worden gedaan, zei een woordvoerster van de Koninklijke Landelijke Politiediensten KLPD.
Uiteindelijk mocht de trein drie kwartier later worden weggesleept naar Sittard. Daar stelt de politie een nader onderzoek in naar wat er precies gebeurd is in de trein.