European Sleeper haalt in recordtijd half miljoen euro op
De nieuwe vervoerder European Sleeper, die de ambitie heeft om volgend jaar een nachttrein naar Praag te rijden, heeft in een kwartier tijd een half miljoen euro opgehaald om de treindienst op te kunnen zetten.
Met behulp van 350 investeerders uit verschillende landen binnen en buiten Europa kan de bijeengebrachte half miljoen euro gebruikt worden voor het laten rijden van de eerste treinen voor een bepaalde periode, de aanschaf van gemoderniseerde rijtuigen, de realisatie van een boekingssysteem, en de opzet van een klantenservice. Nog nooit eerder zou een ververvoersbedrijf in Nederland in zo een korte tijd een startkapitaal van dit bedrag bijeengebracht hebben.
Vervoerder
Voordat de nachttrein van start kan gaan moet het bedrijf een vervoerder zoeken die in Nederland en België de trein kan laten rijden. Zij zelf hebben geen licentie om zelf te mogen rijden, en samenwerkend bedrijf RegioJet heeft geen licentie om in Nederland te mogen rijden. Daarnaast hebben zij ook geen geschikte locomotieven die op het Nederlandse spoor kunnen rijden.
Subsidie voor nachttreinen
Hoewel Staatssecretaris Van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) maximaal 6,7 miljoen euro subsidie trekt voor de ÖBB Nightjet tussen Amsterdam en Wenen/Innsbruck, zit er volgens haar geen subsidie in voor nieuwe nachttreinen. Tegenover Treinreiziger.nl geeft initiatiefnemer Chris Engelsman aan dat hij dnekt dat dit geen probleem zal vormen. Hij wijst op de ambities die dit kabinet heeft rond de internationale trein en de nachttrein. "En in essentie moet een nachttrein rendabel zijn, maar het ministerie kan wel helpen barrières te overwinnen". Engelsman noemt de hoge infraheffingen als voorbeeld. Een oplossing zou kunnen zijn een lagere infraheffing voor nachttreinen, suggereert European Sleeper.
Verbinding
European Sleeper, een Nederlands bedrijf, heeft al medewerking van het Tjechische RegioJet gekregen. Hierdoor zullen ze geen rijtuigen meer hoeven te huren omdat Regiojet deze al in bezit heeft. Beide organisaties zullen samen een deel van de risico's dragen voor de opzet van de nieuwe verbinding. Naar verwachting zal in augustus bekend worden welke treinpaden de nachttrein toegewezen zal krijgen, en zal de voorlopige dienstregeling zijn vorm gaan krijgen.
De ambitie van European Sleeper is om in de toekomst meer slaaptreinen te eploiteren naar Zuid-Europa. Zodra deze plannen verder ontwikkeld worden zal er een nieuwe investeringsronde plaatsvinden, belooft het bedrijf.