ProRail plaatst flitscamera's bij spoorwegovergangen
Er komen speciale "flitscamera's" bij overwegen om levengevaarlijke oversteekacties tot een halt te roepen. ProRail in samenwerking met het Openbaar Ministerie gestart met de voorbereidingen om spoorwegovergangen van camera's te voorzien. Automobilisten die het rode licht negeren zullen getrakteerd worden op een boete van 250 euro.
De spoorwegbeheerder wil met de uitrol van de camera’s starten in 22 gemeenten met spoorwegovergangen waar verkeersregels relatief vaak worden overtreden door overstekend verkeer en het risico groter is op (bijna) aanrijdingen. Hiervoor heeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat budget beschikbaar gesteld. De voorbereiding voor de aanbesteding van het project is inmiddels gestart.
Proef
ProRail heeft in samenwerking met het Openbaar Ministerie en de gemeente Hilversum vanaf 2018 een proef gedaan met een soortgelijke camera op twee overwegen. Na een flinke hoeveelheid boetes in de beginfase hielden weggebruikers zich steeds beter aan de verkeersregels. Met als resultaat dat er in 2020 maar liefst 50 procent minder roodlichtpassages waren en de veiligheid op deze twee overwegen een heel stuk werd verbeterd.
Camera
Het plaatsen van een camera vergt vaak samenwerking met de gemeente, zegt ProRail. De handhavingscamera’s moeten op een bepaalde afstand van de overweg moeten worden geplaatst, zodat er goed zicht is op kentekens van overtreders. Die grond is meestal niet van ProRail. Ook moeten gemeenten nog goedkeuring geven voor deze manier van handhaven. ProRail heeft de gemeenten waar het om gaat op de hoogte gesteld van de plannen, zodat de gesprekken hierover kunnen worden gestart. Als alles goed verloopt kan de eerste camera in de eerste helft van 2022 worden geplaatst.
Boete
Voor automobilisten, motorrijders en vrachtwagens zal het boetebedrag 250 euro zijn. Brom- en snorfietsen kunnen bij overtreding rekenen op een sanctie van 170 euro. Ook fietsers en voetgangers kunnen bekeurd worden bij het passeren van de rode waarschuwingslampen, maar dan zal dit gebeuren door een BOA die ProRail met regelmaat bij bepaalde overwegen zowel zichtbaar als onzichtbaar opstelt.
De toepassing van de flitscamera’s komt voort uit het Landelijk Verbeterprogramma Overwegen (LVO). Dit programma is in 2014 gestart door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en ProRail voert het in opdracht van het ministerie uit. Doel van het LVO is om de doorstroming en veiligheid op en rond overwegen te verbeteren.