Abellio Duitsland in grote financiële problemen
Abellio Duitsland, het dochterbedrijf van de NS, verkeert in financiële moeilijkheden, schrijft het Financieel Dagblad. Vanwege aanhoudende verliezen heeft het vervoersbedrijf uitstel van betaling moeten aanvragen. Met deze stap hoopt het bedrijf zijn hoofd boven water te kunnen houden.
Om uit de problemen te komen moet het dochterbedrijf van de Ns flink geherstructureerd worden. De NS wil niet meer instaan voor de verliezen nadat ze al 175 miljoen euro in het bedrijf hebben geïnvesteerd. Inmiddels heeft de Ministerie van Financien, die de aandeelhouder van de NS is, al een brief naar de Kamer gestuurd waarin uitleg wordt gegeven op de penibele situatie. Hierin spreekt minister Wobke Hoeksta over een 'onacceptabel perspectief'. In die brief maakt NS bekend dat ze 70 miljoen euro in de vorm van een lening uittrekken voor een herstructurering van Abellio Duitsland.
Een andere maatregel is dat de de Duitse UWV de loonkosten van het personeel overneemt. Gedurende deze tijd blijft het personeel in dienst en blijft de vervoerder onder leiding van een externe herstructureringsexpert de dienstregeling rijden.
Mocht de financiële situatie dreigend worden, dan kan een faillisement dichterbij komen waarbij er een curator moet worden aangesteld.
Verouderde infrastructuur
De donkere wolken die over Abellio dreigen zijn niet direct afkomstig van de coronacrisis. Tijdens de presentatie van de halfjaarcijfers in 2020 maakte NS al bekend dat Abellio Duitsland met diverse problemen kampt waar zij zelfs niets aan kan doen: Werkzaamheden aan verouderde infrastructuur zorgen voor vertragingen, en dat leidt tot boetes vanwege niet gehaalde punctualiteitseisen. In 2019 moest de Duitse vervoerder nog 19,4 miljoen euro aan boetes betalen.
Volgens de concurrenten van de Deutsche Bahn wordt de marktwerking op het Duitse spoor belemmerd door bevoordeling van Deutsche Bahn. Door zij miljarden euro's aan staatssteun krijgen spreken de andere vervoerders van "grootschalige concurrentievervalsing".
Abellio Duitsland
Abellio is sinds 2009 actief in Duitsland en exploiteert momenteel meer dan vijftig regionale spoorverbindingen in 5 Duitse deelstaten. Hier rijdt het bedrijf met 300 treinstellen. Een van hun lijnen is de RE19 tussen Arnhem en Dusseldorf In 2019 maakte Abellio Duitsland nog een omzet van 534 miljoen euro, en een verlies van 32,7 miljoen euro.