Prorail voltooit sporenuitbreiding naar Meppel en Emmen

De sporenuitbreiding bij Herfte die inmiddels opgeleverd is. (Foto: ProRail (video-stillshot))
De sporenuitbreiding bij Herfte die inmiddels opgeleverd is. (Foto: ProRail (video-stillshot))

Vanaf vandaag is de nieuwe dive-under bij Herfte, tussen Zwolle en Meppel, opgeleverd en volledig in gebruik. Hiermee komt er een eind aan de grote hinder op station Zwolle waaraan twee jaar gewerkt wordt.

De dive-under wat eigenlijk een kleine tunnel is, is een onderdeel van de sporenuitbreiding tussen Zwolle en Herfte. Dit betekent dat treinen tussen naar en Emmen en naar Meppel elkaar vanaf nu kunnen passeren zonder te wachten. Hierdoor moet er minder vertraging ontstaan. Naast de aanleg van extra sporen is afgelopen maand ook gewerkt aan de verbreding van de perrons van spoor 15 en 16. Bij elkaar heeft de operatie 270 miljoen euro gekost en waren er op het hoogtepunt tijdens de twee weken durende buitendienststelling 500 mensen bezig om de sporen weer aan te sluiten.

Spoorknooppunt

Station Zwolle vormt een belangrijk knooppunt tussen Noordoost-Nederland en de Randstad. Het is het tweede grootste spoorknooppunt van Nederland. Treinverkeer uit zeven richtingen komen hier bij elkaar. Omdat het aantal reizigers de komende jaren zal toenemen zullen er oko meer treinen gaan rijden. Om die groei op te vangen is de capaciteit rond dit station de afgelopen jaren flink vergroot. Bij Herfte splitsen de sporen naar Emmen en Meppel, waar vanuit Meppel de sporen weer splitsen naar Leeuwarden en Groningen.

Betere verbindingen met de Randstad

Met de spooruitbreiding tussen Zwolle en Herfte waarbij het aantal sporen van twee is verdubbeld naar vier, is er een belangrijke stap gezet in het Spoorplan Noord-Nederland. In dit programma die in 2014 gepresenteerd is staan betere verbindingen tussen Noord-Nederland en de Randstad centraal. Zo is het voor de reiziger de bedoeling dat er sprake zal zijn van minder reistijd en dat er meer reismogelijkheden zullen zijn.

Voor gedeputeerde Bert Boerman van Overijssel gaat met de oplevering van het tunneltje een jarenlange wens in vervulling. "Voor de reizigers is een belangrijke stap gezet met de oplevering van de viersporigheid en de dive-under. Hiermee is het spoornetwerk naar de noordelijke provincies verbeterd. Dit zorgt voor betere verbindingen in de regio’s, kortere reistijden en meer overstapmogelijkheden. De provincies Groningen, Fryslân, Drenthe en Overijssel hebben hier gezamenlijk 36 miljoen euro in geïnvesteerd."

Betrouwbaarheid

Operationeel directeur Ans Rietstra van ProRail ziet de betrouwbaarheid van het treinverkeer naar het noorden een stuk toenemen door de spooruitbreiding. "Zij lopen nu veel minder kans op verstoringen en vertragingen. Het was een intensieve bouwperiode waarin we veel van de reiziger vroegen, maar het spoor bij Zwolle is nu echt klaar voor de toekomst."

Werkzaamheden

Nu de grote langdurige werkzaamheden erop zitten zullen er in het najaar nog enkele kleinschaligere werkzaamheden plaatsvinden. Zo wordt er nog bijvoorbeeld gewerkt aan de bovenleiding, en worden de  werkterreinen opgeruimd. Ook wordt er gewerkt aan de inrichting van het gebied met groen, zoals in het Wipstrikpark.