NS: In een jaar tijd bijna 2.500 meldingen via WhatsApp en SMS
De NS heeft in een jaar tijd bijna 2.500 meldingen van onveilige situaties binnengekregen via WhatsApp en SMS. De NS is tevreden over de landelijke invoering van dit meldpunt vanaf 1 mei 2020.
Reizigers kunnen via dit telefoonnummer aangeven dat ze zich onveilig voelen of overlast ervaren. Ze staan dan in direct contact met de meldkamer van NS, die bekijkt hoe er vervolgens gehandeld zal worden.
"We willen dat reizigers zich veilig voelen en daarvoor eenvoudig een beroep op ons kunnen doen. Dat is precies waar deze alert aan bijdraagt", zegt Eelco van Asch, lid Raad van bestuur NS. Hij vervolgt: "Juist door Corona was de behoefte aan de alert extra groot. We kregen minder reizigers, waardoor stations en treinen rustiger waren. Dat kan minder prettig aanvoelen. Dit was het logische moment om de alert landelijk in te voeren. Het verbetert niet alleen de veiligheidsbeleving van onze reiziger, het geeft ons ook belangrijke informatie over op welk station of traject vaker overlast is."
Verschillende soorten meldingen
Elke melder krijgt altijd een reactie. In de helft van de gevallen werden V&S-medewerkers of de politie opgeroepen. Sinds de start van de pilot gingen de meeste meldingen over het overtreden van huisregels (446). Op de tweede plaats staat onenigheid tussen reizigers of het lastig vallen van reizigers (300). Op de derde plaats staan meldingen over bedelen in de trein (251). Van alle meldingen gingen er 26 over corona zoals het niet dragen van een mondkapje.
Maatregelen
De NS heeft in de loop van de jaren extra maatregelen genomen om de veiligheid op de stations en in de treinen te vergroten. Zo heeft de NS eigen veiligheidspersoneel, zijn er meer camera's met direct cameratoezicht en zijn er poortjes op de stations aangebracht. Daarnaast komen er nu ook steeds meer camera's in de treinen, en gaan steeds meer cameraloze treinen vanwege hun ouderdom met pensioen.
Volgens de NS hebben de maatregelen zijn vruchten afgeworpen. Terwijl de reizigersaantallen groeiden van 1 miljoen naar 1,3 miljoen per dag, daalt het aantal incidenten in de A-categorie (bedreiging, geweld, spugen) al jaren van 774 in 2014 naar 678 in 2019. Toen de coronapandemie in het begin van 2020 uitbrak daalde dit licht naar 661, een kleinere daling dan de Ns gehoopt had gehoopt had gezien het lage aantal reizigers.
Veel reizigers geven aan zich veilig te voelen in de trein en op het station en geven dit een cijfer van 7 of hoger. Was dit in 2014 nog 80 procent, bij de laatste meting in 2019 was dit gegroeid naar 90 procent van de reizigers.