Nieuwe Belgische M7-trein rijdt nu ook met koprijtuig

Liefhebbers van spoorwegmaterieel kunnen sinds kort in België genieten van een volledige rijtuigenstam van de M7 intercity. Pas geleden is ook het dubbeldeks koprijtuig toegelaten op het Belgische spoor. De eerste stam heeft op 23 augustus al een commerciële rit gereden tussen Gent en Schaarbeek.

De nieuwe M7 intercity is in fases door de NMBS geïntroduceerd op het Belgische spoor. Aan het begin van het jaar 2020 werden de eerste nieuwe rijtuigen al gespot in een Piekuur-Trein (P-Trein). Het koprijtuig was op dat moment nog niet toegelaten de trein bestond toen nog uit oudere M4-rijtuigen en drie nieuwe M7-rijtuigen. Het hele geheel werd toen getrokken door een HLE-27 locomotief.

Bestelling

In december 2015 heeft de NMBS bij het consortium Alstom-Bombardier een bestelling gedaan voor 445 rijtuigen die uiteindelijk de oude intercitytreinen van het type M4 moeten vervangen. Als aanvulling op de bestelling heeft de NMBS eind 2020 nog eens 130 rijtuigen en 68 stuurstandrijtuigen van het type M7 besteld. Nog dit jaar moeten er volgens planning 150 rijtuigen van de M7 geleverd zijn.

Inzet

De M7-treinen zullen voornamelijk worden ingezet voor de IC-verbindingen die de Brusselse Noord-Zuidverbinding doorkruisen. Door daar meer dubbeldekstreinen in te zetten, verhoogt NMBS de capaciteit van en naar Brussel zonder dat daarvoor de spoorcapaciteit moet worden uitgebreid. De rijtuigen zullen ook worden ingezet op de Belgische HSL-spoorlijnen en zijn voorzien van ETCS en het TBL+ beveiligingssysteem. Momenteel vind je de M7-rijtuigen ook vaak samen met M6-rijtuigen. De nieuwe rijtuigen vallen op de de grote aanduiding van de klassen aan de zijkant.