Translink stopt met ov-chipkaart app en Twitter-ondersteuning

Translink stopt met het aanbieden van de ov-chipkaart app
Translink stopt met het aanbieden van de ov-chipkaart app

Translink, de bedrijf wat de ov-chipkaart beheert, is gestopt met het aanbieden van hun app. Volgens het bedrijf was de app te oud en te beperkt en wordt er nu geadviseerd om de website te gebruiken die ook prima te gebruiken is op smartphones. Ook is Translink sinds 1 september gestopt met het aanbieden van hulp via Twitter.

De laatste update van de ov-chipkaart app laat gebruikers verwijzen naar de websites ov-chipkaart.nl en uitcheckgemist.nl. Tegenover Tweakers zegt een woordvoerder dat er geen nieuwe app meer komt. "De app had een beperkte functionaliteit, minder dan de mobiele website en werkte ook minder goed. Bovendien moest deze regelmatig geüpdatet worden om veilig en betrouwbaar te zijn." Volgens de woordvoerder had de app aanzienlijk minder bezoekers dan de website zelf, en was de app ook ouder waardoor deze een lage waardering had.

Rover-directeur Freek Bos is niet te spreken over het verdwijnen van de app: "Dit is als verhuizen voordat het nieuwe huis gebouwd is. Keer op keer waarschuwen wij bij de OV-chipkaart: gooi geen oude schoenen weg voordat er nieuwe in huis zijn."

OV-Pay

Het bedrijf richt zich nu op OV-Pay, de opvolger van de chipkaart waarmee straks met de bankpas kan worden in- en uitgechekt. Momenteel vindt hier een proef mee in de stadsbussen van Lelystad, en binnenkort ook in andere regio's.

Twitter

Naast het verdwijnen van de app is Translink ook gestopt met ondersteuning naar gebruikers op Twitter. Het bedrif noemt het onwenselijk dat gebruikers privacygevoelige gegevens delen via dit medium. Ook zouden er weinig reizigers gebruik maken van de webcare die Translink onder de naam OV-Chipkaart via dit kanaal aanbood. Mensen die nu een bericht sturen krijgen een automatisch een doorverwijzing terug.