Gemeente Zwolle presenteert nieuwe loopbrug bij station Zwolle
Vanaf 2024 komt er een loopbrug bij station Zwolle, zodat beide zijdes van het station zonder ov-poortjes met elkaar verbonden zijn. De brug die maximaal 27,5 miljoen euro zal kosten zal een parkachtige uitstraling krijgen waar reizigers ook kunnen vertoeven.
De brug moet een grote aanwinst voor station Zwolle zijn. Momenteel moeten reizigers die niet willen in- en uitchecken bij de lager gelegen stationspassage omlopen via de Hoge Spoorbrug of de Van Karnebeektunnel, en dit kost ongeveer 8 minuten. De nieuwe brug komt tussen het stationsgebouw en de Schuttebus-brug (die enkel bedoeld is voor bussen, en niet voor voetgangers), en moet gaan zorgen dat de oversteek enkele minuten zal duren. De brug wordt ongeveer 127 meter lang en 10 meter breed, en zal grotendeels van hout worden gemaakt wat deze duurzaam maakt. De vorm van de brug zal net als de naastgelegen Schuttebusbrug voorzien zijn van sierlijke bochten.
De brug zal twee functies kennen, de reiziger kan een doorgaande route nemen om zo snel mogelijk de overkant te bereiken, maar ook zal er een plezierig 'slenterpad' worden aangelegd die voorzien zal zijn van diverse bankjes en begroeiing. Ook zal er een een kunstwerk met een fonteintje op de brug geplaatst worden. Ook wordt de brug voorzien van drie liften: een bij elke opgang, en één naar het busstation. Er zijn geen opgangen naar de perrons mogelijk. Fietsers mogen straks ook gebruikmaken van de brug, maar moeten hun fiets wel aan de hand meenemen via de wielgoten naast de trap, of hun rijwiel meenemen in de lift.
De kosten van het project zullen uitkomen op 27,5 miljoen euro, lager dan de 30 miljoen euro waar de gemeenteraad in maart nog mee akkoord ging. In de kosten zit ook de sloop inbegrepen van het combigebouw van de NS, en de buitendienststellingen van het treinverkeer die nodig zal zijn voor de aanleg van de brug. ProRail en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat hebben een miljoen euro subsidie beschikbaar gesteld voor "het realiseren van klimaatneutrale- en circulaire infrastructuur", en ook de overheid betaalt een deel mee via de zogenoemde RegioDeal.
In december volgend jaar zal het combigebouw van de NS gesloopt worden waarna in 2023 de bouw van de brug moet beginnen. Naar verwachting zal de brug in medio 2024 geopend worden. Op dit moment moet alleen de gemeenteraad nog akkoord gaan met het ontwerp.