ÖBB geeft zitrijtuigen van Nightjet een upgrade
Om de huidige vloot van de Nightjet te moderniseren en het comfort en het dienstenaanbod voor de reizigers te vergroten, is de Oostenrijkse ÖBB aan een tussentijdse vernieuwing begonnen. In totaal worden er straks 22 zitrijtuigen opgeknapt met een nieuw interieur en zullen ze dienst doen als ligrijtuig.
De nieuwe slaaprijtuigen worden toegevoegd aan de bestaande Nightjet-treinen. De rijtuigen zullen beter toegankelijker zijn en van meer comfort voorzien zijn, en zijn gebaseerd op het interieur van de nieuwe generatie Nightjet die in 2023 voor het eerst in dienst zal komen.
Klimaatvriendelijk
"De toekomst van korte- en middellangeafstandsverbindingen in Europa is de nachttrein. 's Avonds op de trein stappen in Wenen en 's ochtends wakker worden midden in een Europese hoofdstad is goed voor het klimaat en een comfortabele manier van reizen. Wie met de nachttrein reist, beschermt ons milieu terwijl hij slaapt en is daarmee 51 keer klimaatvriendelijker dan wie met het vliegtuig reist. In de toekomst kun je met de gemoderniseerde auto zelfs je fiets meenemen op je volgende reis, "zei minister van klimaatbescherming Leonore Gewessler.
"Reizen met de nachttrein wordt in heel Europa steeds populairder. Het is niet alleen belangrijk om nieuwe bestemmingen toe te voegen aan ons Europese nachttreinnetwerk, maar ook om moderne en comfortabele nachttreinen aan te bieden. Met het Nightjet-upgradeprogramma hebben we in ongeveer vier maanden van renovatie conventionele zitrijtuigen omgebouwd tot moderne multifunctionele bankrijtuigen, waardoor het slaapcomfort en de privacy van onze reizigers is verbeterd ", benadrukt Andreas Matthä, CEO van ÖBB.
Comfort
De moderne couchetterijtuigen zijn voorzien van coupe's voor 4 personen en voorzien van vaste bedden. De multifunctionele couchette-rijtuigen hebben een stallingsplek voor kinderwagens en drie stallingsplekken voor fietsen. Daarnaast zijn de rijtuigen ook voorzien van WiFi, USB-aansluitingen en een bedieningsscherm voor de lichtregeling of oproepen met bedienend treinpersoneel. Ook zijn de coupe's uitgerust met een elektronisch kaartslot en is er videobewaking om het gevoel van veiligheid nog verder te vergroten.
Met de gemoderniseerde wagons tilt ÖBB het comfort voor mensen met beperkte mobiliteit naar een nieuw niveau. Elk rijtuig is uitgerust met een modern en voor iedereen toegankelijk compartiment met twee bedden en een drempelvrije toiletruimte.
Inzet
De eerste slaaprijtuigen zullen vanaf medio december gaan rijden op de route Wenen naar Bregenz. Geleidelijk worden de geïntegreerd in de bestaande Nightjet-vloot. Tegen de zomer van 2022 moeten alle 22 rijtuigen omgebouwd zijn op de vaste routes in Nederland, Oostenrijk, Duitsland en Zwitserland rijden.
Het YouTube-kanaal Eisenbahn in Ö, D, CH heeft de nieuwe rijtuigen in een Duits gesproken video besproken.