NS: Eerste testdagen nieuwe tienminutentreinen soepel verlopen
De eerste testdagen met de nieuwe tienminutentreinen tussen Rotterdam en Schiphol zijn soepel verlopen. Sinds september rijdt er als proef op woensdag elke tien minuten een Intercity tussen Rotterdam en Schiphol en tussen Nijmegen en Schiphol. De nieuwe treindienst moet vanaf december, als de nieuwe dienstregeling wordt ingevoerd, elke dag blijven rijden.
Naast de genoemde tienminuten-Intercity wordt ook de eerste tienminuten-Sprinter getest tussen Dordrecht en Rotterdam. Zoals verwacht hadden reizigers volgens de planning deze dagen vaker een zitplaats en hoefden ze minder lang te wachten.
In de gaten houden
De NS en ProRail houden de testritten voordurend in de gaten zodat er de mogelijkheid is om de dienstregeling van de tienminutentrein onder verschillende omstandigheden te testen, en om eventuele kinderziektes eruit te halen voordat de trein vanaf 12 december permanenent kan rijden. De tienminutentreinen worden tussen 8 september en 8 december getest op woensdagen tussen 07.00 en 19.00 uur.
Een van de eerste problemen trad al op de eerste testdag uit, waarbij er een verstoring optrad tussen Arnhem en Utrecht. "Het klinkt misschien vreemd, maar voor het testen is het juist goed als er een verstoring is op het spoor", zegt projectmanager Hesther Platenkamp van NS. "Op die testdag kwamen we erachter dat in het scenario dat we minder Intercity’s kunnen rijden op dat traject, de stop op station Veenendaal-De Klomp verviel. Dat hebben we meteen in de scenario’s aangepast zodat reizigers wel gewoon dit station kunnen bereiken."
Ondanks verstoringen viel nog geen drie procent van de treinen uit, wat vergelijkbaar is met het gemiddelde op andere dagen. Het percentage treinen dat op tijd aankwam met een marge van 3 minuten was 93 procent, iets hoger dan verwacht.
Reisinformatie
Een ander knelpunt waar de NS tegenaan liep was de reisinformatie. Tijdens de eerste testdagen waren de vertrektijden en vertrekperrons anders dan normaal. Ook al liggen de stations Driebergen-Zeist en Veenendaal-De Klomp op het traject van de tienminutentrein, er stopt niet iedere tien minuten een trein. Toch zijn de vertrektijden van de Intercity’s daar wel gewijzigd. En op station Dordrecht is het niet mogelijk elke tienminutenSprinter continu vanaf hetzelfde perron te laten vertrekken. Volgens de NS liepen sommige reizigers automatisch naar hun oude vertrekperron, waardoor ze een eerdere Sprinter soms misten.
Om verwarring bij de reiziger te voorkomen heeft de NS de reisinformatie op deze testdagen uitgebreid. Zo worde reizigers op maandag al gewaarschuwd voor een afwijkende dienstregeling op woensdag, zijn er meer informatieborden geplaatst en wordt er meer omgeroepen.
Infrastructuur
Doordat er meer treinen rijden, zijn overwegen langer dicht. Daarom monitort ProRail hoe lang alle spoorbomen gesloten zijn en houden ze op enkele overwegen extra toezicht om het weggedrag in de gaten te houden. ProRail ziet tot nu toe in dat alles rustig verloopt, en dat er geen gevaarlijke situaties ontstaan.
Aan de tienminutentreinen gingen jaren van voorbereidingen vooraf: in opdracht van het ministerie van I&W verdubbelde ProRail sporen, zijn er inhaalsporen aangebracht, wissels verwijderd en legde ProRail extra energievoorzieningen aan. Op diverse stations waren bijvoorbeeld extra perrons nodig en zijn er diverse overwegen door tunnels vervangen. Ook is er extra geïnvesteerd in veiligheid, zoals extra bewakingscamera's.