Nieuwe dienstregeling afgelopen zondag ingegaan
Vanaf afgelopen zondag is de nieuwe dienstregeling van start gegaan. Met meer treinen, snellere verbindingen worden regio's van on sland nog beter aangesloten. Zo rijden er onder meer twee tien-minuten-treinen als intercity, en rijdt er ook een tien-minuten-Sprinter. Daarnaast is de provincie Zeeland ook beter bereikbaar over het spoor.
Hoewel de coronapandemie nog steeds doorgaat met de nodige maatregelen vindt de NS de uitbreiding door het invoeren van de nieuwe dienstregeling wel noodzakelijk. Vanwege de bevolkingsgroei, de woningbouw en nationale klimaatdoelstellingen verwacht de NS op langere termijn meer reizigers te vervoeren. Met deze nieuwe dienstregeling willen zij een belangrijke stap zetten om Nederland bereikbaar te houden.
Tienminuten-treinen
Door de komst van nieuwe tienminutentreinen tussen Rotterdam - Delft - Den Haag - Leiden - Schiphol en Nijmegen - Arnhem - Ede-Wageningen - Utrecht - Schiphol worden veel steden doordeweeks zes keer per uur via een Intercityverbinding aan elkaar verbonden. Deze werd in de voorgaande maanden al beproefd op de woensdag.
Tussen Rotterdam en Dordrecht is ook eerste tienminutenSprinter van Nederland rijden. Het is de eerste stap naar de CitySprinter; de ambitie van NS om iedere 5 minuten een sprinter te rijden en op meer stations te laten stoppen, bovenop meer Intercity’s op dezelfde lijn. Daar zijn aanpassingen voor nodig aan de infrastructuur, maar het begin is er inmiddeld. Ook deze treindienst is de afgelopen maanden al publiekelijk uitgetest op woensdag.
Verder is er tussen Driebergen-Zeist en Breukelen de sprinterfrequentie verhoogd van twee naar vier per uur.
Sneller in Zeeland
De NS heeft de verbinding van Zeeland met Noord-Brabant en de Randstad verbeterd om zo aan de wens van snellere verbindingen te voldoen. Eén van de twee Intercity's per uur versnelt door op werkdagen overdag alleen te stoppen op de grotere stations Vlissingen, Middelburg, Goes. Dit scheelt zo’n 15 minuten reistijd.
Ook wordt een nieuwe Sprinterverbinding toegevoegd tussen Vlissingen en Roosendaal. Daarmee stopt op elk station in Zeeland minimaal twee keer per uur een trein.
Noord-Holland
De Intercity’s tussen Alkmaar en Haarlem gaan in de ochtend- en avondspits in beide richtingen rijden. Op dit moment stopt de Intercity alleen in de spitsrichting. Reizigers uit Beverwijk, Castricum en Heiloo krijgen hiermee meer reismogelijkheden.
Een aantal jaar geleden is NS extra spitstreinen gaan rijden vanuit zowel Den Helder als Enkhuizen naar Amsterdam. Omdat er weinig reizigers gebruik van maakten en de overstap in Hoorn verbeterd is, komt een aantal van deze spitstreinen in de nieuwe dienstregeling te vervallen.
Door de extra spitstrein tussen Enkhuizen en Amsterdam, heeft de Sprinter tijdens de spits een wachttijd van circa negen minuten op station Zaandam. Dit heeft gevolgen voor reizigers uit Zaandam, Kogerveld en Purmerend. We doen daarom onderzoek of we dit kunnen verbeteren.
Tussen Uitgeest en Amsterdam Centraal wordt het aantal Sprinters in het weekend verdubbeld, van twee naar vier keer per uur. Dit is gunstig voor toeristen in de Zaanstreek.
Leiden - Utrecht
Een langgekoesterde wens om meer treinen te rijden tussen Leiden - Alphen aan den Rijn - Utrecht gaat in vervulling. De Sprinter tussen Leiden Centraal en Alphen aan den Rijn gaat het grootste gedeelte van de dag doorrijden naar Woerden en Utrecht. In combinatie met de Intercity rijden er daardoor vier treinen per uur tussen Leiden en Utrecht. De Intercity tussen Leiden en Utrecht zal vervolgens als Sprinter doorrijden naar ‘s-Hertogenbosch.
Sprinter Leeuwarden-Zwolle
Sinds 6 september rijdt de Sprinter Leeuwarden-Zwolle al. Tot dat moment reed de Sprinter alleen tussen Leeuwarden en Meppel. Met de doortrek naar Zwolle verbetert de dienstregeling voor reizigers op dit traject. Reizigers vanaf Grou-Jirnsum, Akkrum en Wolvega kunnen op doordeweekse dagen rechtstreeks met de trein naar Zwolle. Hier kunnen zij gemakkelijk overstappen op verbindingen naar bijvoorbeeld Arnhem Centraal of Den Haag Centraal. Dit betekent voor deze reizigers een tijdwinst van ongeveer 10 minuten.
Internationale treinen
Nightjet Zürich
Vanaf afgelopen zondag vertrekt de eerste Nightjet Zürich vanuit Amsterdam naar Basel en Zürich. Deze trein zal dagelijks vertrekken in de avond. In omgekeerde richting arriveert elke ochtend een nachttrein vanuit Zürich in Nederland. Deze bestaat uit zit, lig- en slaaprijtuigen die via NS International geboekt moeten worden.
IC Brussel ieder uur naar Amsterdam
De IC Brussel gaat ieder uur van en naar Amsterdam Centraal. In de vorige dienstregeling reden er dagelijks vier treinen naar Den Haag HS en reed de rest door naar Amsterdam Centraal. Door de komst van de tienminutentrein is er te weinig ruimte richting Den Haag. Reizigers tussen Den Haag en Brussel kunnen reizen via een sneller alternatief met een overstap in Breda of Rotterdam.
Thalys
Voor 2022 zijn er plannen om nog meer internationale treinen te gaan rijden. Zo gaat er in maart weer een Thalys tussen Amsterdam en Marne-la-Vallée-Chassy rijden via Airport Charles de Gaulle, zodat reizigers weer direct voor de poorten van Disneyland Parijs kunnen worden afgezet
Betere toegankelijkheid
Dit jaar komen er 25 nieuwe stations bij met reisassistentie. Daarbij helpt een opgeleide assistentieverlener mensen die dit nodig hebben op het station en bij het in- en uitstappen. Station Alkmaar Noord is inmiddels al voorzien van reisassistentie en daar komen nog 24 andere stations bij, waaronder Utrecht Vaartsche Rijn, Arnemuiden, Hilversum Media Park, Den Haag Laan van NOI, Nijmegen Lent, Tilburg Universiteit en Rotterdam Blaak. 193 stations hebben daarmee NS Reisassistentie.
Daarnaast zijn vanaf nu alle Sprinters van de NS toegankelijk voor rolstoelen, scootmobielen en kinderwagens. Met het afscheid van het oude SGM-materieel zijn alle NS Sprinters nu voorzien van toiletten, schuiftreden bij de deur en rolstoelplekken. Alle SLT Sprinters uit 2006 zijn van deze aanpassingen voorzien.