Verenigd Koninkrijk schaft snelle HSL-trein aan met topsnelheid van 360 km/uur

Afgelopen week maakten Alstom en Hitachi Rail bekend dat ze definitief de winnaar zijn van de aanbesteding voor het nieuwe Britse HSL-materieel die op de toekomstige HS2-spoorlijn zal gaan rijden en moet de snelste trein van Europa worden. Het model van de trein is inmiddels gepresenteerd. De order bedraagt 2,3 miljard euro.

De oraganisatie van de joint-venture heet HAH-S. De order van de trein bestaat ook uit een contract waarbij de trein 12 jaar lang van onderhoud wordt voorzien door het bedrijf. De bouw van de treinen vindt plaats in Newton Aycliffe, Derby en Crewe, wat ook moet gaan zorgen weer een versterking van de economie door extra arbeidsplaatsen. Ook wordt er intensief samengewerkt met HS2-eigenaar West Coast Partnership.

Topsnelheid van 360 km/uur

In totaal gaat het om 54 treinstellen die zeer gestroomlijnd zijn.  De nieuwe 200 meter lange, 8-delige treinen met een topsnelheid van 360 km/u (225 mph) zullen rijden tussen Londen en Birmingham, en op het bestaande netwerk, tussen steden als Stoke, Crewe, Manchester, Liverpool, Carlisle, Motherwell en Glasgow.

De treinstellen zullen maximaal 400 meter lang zijn als ze met zijn tweeën gekoppeld zijn, en dan zitplaatsen bieden voor 1.100 reizigers. De stellen worden voorzien van de nieuwste technologie, zoals digitale stoelreserveringen, WiFi, uitgebreide informatiesystemen voor de passagiers.

Ze zullen worden uitgerust met geavanceerde digitale oplossingen en zullen draadloos internet met hoge capaciteit, digitale stoelreserveringen en meerkanaalsinformatiesystemen bieden met behulp van de nieuwste technologie. Het rijden in meerdere (2 treinen) is optioneel, wat resulteert in een 400 meter lange trein met maximaal 1.100 zitplaatsen.

Samenwerking

Hitachi Rail zal verantwoordelijk zijn voor de assemblage en afstelling van de carrosserie van het voertuig, die zal worden uitgevoerd in zijn faciliteiten in Newton Aycliffe. Het bedrijf heeft onlangs 9,9 miljoen EUR geïnvesteerd in las- en verffaciliteiten, wat de totale investering opliep tot 128,4 miljoen euro in de werkplaats die in 2015 werd geopend en waar momenteel 700 medewerkers werken.

In de fabriek in East Midlands worden het interieurs, elektronica en draaistellen door Alstom gemonteerd. Dit gebeurt in de fabriek van Litchurch Lane in Derby. De draaistellen worden gefabriceerd in de fabriek van Alstom in Crewe.

Uitrol van de vloot

Het zal nog wel een poosje duren voordat reizigers gebruik kunnen maken van de nieuwe trein. De verwachting is dat de fabricage van de eerste trein in 2025 zal beginnen en rond 2027 de fabriek uit rolt. Daarna volgt een serie van uitgebreide testen en toelatingen. Pas tussen 2029 en 2033 worden de eerste passagiers verwacht.

Het kleinschalige onderhoud van de treinstellen vindt straks in Birmingham plaats. Daar wordt door HS2 een ​​nieuwe onderhoudswerkplaats gebouwd. En als het gaat om zwaar onderhoud gaat, zal Alstom in Crewe de plaats zijn waar het materieel naar binnen wordt gereden.