Italiaanse regio Valle d'Aosta schaft extra bi-modale FLIRT-treinen aan
De Italiaanse regio Valle d'Aosta, nabij Turijn, heeft twee extra bi-modale FLIRT-treinen bij Stadler aangeschaft om hun treindienst te verbeteren. Het is de eerste uitbreiding sinds de introductie van de treinen in 2019.
Momenteel heeft de vervoerder vijf Flirt-treinen in hun BTR 813 serie in gebruik op de spoorlijn Aosta-Turijn. De twee nieuwe stellen zullen gaan rijden op de spoorlijn Verona – Rovigo – Chioggia ter vervanging van het huidige ALn 668 materieel.
Flirt 'BTR 813'
De bi-modale Flirt is een elektrische trein die, net als de WINK bij Arriva in Nederland, voorzien is van een 'powerpack' als tussenrijtuig, waarin twee Deutz V8-dieselmotoren (Euro IIIB) zitten en de tractiemotor. Voor de aandrijving van de trein. Het voertuig is 66,8 meter lang. De maximumsnelheid in elektrische modus is 160 kilometer per uur en 140 kilometer per uur in dieselmodus. In elektrische modus maakt de trein gebruik van 3kV gelijkstroom als spanning.
Deze treinserie wordt in het Zwitserse Bussnang gefabriceerd. Mogelijk zullen er nog drie stellen door de Italiaanse regio worden aangeschaft. De aanschaf voor de twee treinstellen bedraagt 30 miljoen euro. Het verschil met de WINK is dat de BTR 813 geen batterijen heeft om emissievrij te kunnen accelereren vanuit stilstand.