ProRail gunt Alstom opdracht voor ATB-NG vertaalmodule voor ERTMS
Spoorbeheerder ProRail heeft leverancier Alstom de opdracht gegund om apparatuur voor het gebruik van het ATB-NG beveiligingssysteem in bestaande moderne ETCS-installaties te leveren.
Het systeem zal straks in tientallen treinen gebruikt gaan worden, waarbij het ETCS-systeem er zorg voor draagt dat treinen nog punctueler kunnen rijden en dat er meer treinen kunnen rijden. Ook sluit dit systeem goed aan op de techniek van zelfrijdende treinen waarmee Arriva enkele jaren geleden nog een proef mee uitgevoerd heeft.
STM-ATBNG
De STM-ATBNG (Specific Transmission Module voor ATBNG-baanvakken) zoals het systeem heet, is bedoeld voor spoorwegmaterieel die voorzien is van ETCS om gebruik te maken van de ERTMS-beveiliging. Het vertaalt de signalen van het oude ATBNG-systeem (Automatische Trein Beïnvloeding Nieuwe Generatie) naar de ETCS-boordcomputer. Momenteel is het bestaande spoorwegmaterieel in ons land die al voorzien is van ETCS al voorzien van STM-ATB die gebruik maakt van de eerste generatie ATB op voornamelijk alle hoofdsporen. ATB-NG wordt voornamelijk enkel gebruikt op de regionale sporen, zoals in Noord-Nederland. Het verschil is voornamelijk dat ATB-NG ook de afstand tot het volgende sein toont zodat de machinist daarop kan anticiperen met remmen.
Planning
Volgens de planning die in mei vorig jaar bekend gemaakt werd zal in 2026 het eerste traject op de Noordelijke Lijnen voorzien worden van ERTMS. Het traject Harlingen Haven - Leeuwarden zal dan van dit beveiligingssysteem worden voorzien. Met deze mijlpaal in het zicht zou de ontwikkeling van de nieuwe vertaalmodule enkele jaren moeten gaan duren. Voor Alstom is de werking van het oude analoge beveiligingssysteem niet geheel nieuw meer omdat ze het systeem in 1986 zelf nog voor de NS hebben ontworpen.
ProRail-topman John Voppen noemt de aankomende ontwikkeling van STM-ATBNG cruciaal voor een succesvolle uitrol van ERTMS in Nederland. “Mooi dat Alstom deze voor Nederland ontwikkelen kan”, zegt hij.
Volgens Wim Knopperts, directeur van de Programmadirectie ERTMS, zijn er veel inspanningen geleverd om de vartaalmodule ontwikkeld en gecertificeerd te krijgen. "Het is een product dat per land specifiek ontwikkeld moet worden is en is de eerste en noodzakelijke stap in het rijden onder ERTMS." zegt hij tegenover de website SpoorPro.