Aantal goederentreinen in 2021 gestegen tot recordhoogte

Nog nooit eerder reden er zoveel goederentreinen in 2021 dan voorheen. (Foto: Quinn Torsius)
Nog nooit eerder reden er zoveel goederentreinen in 2021 dan voorheen. (Foto: Quinn Torsius)

Het jaar 2021 was volgens ProRail het drukste jaar voor goederenvervoer. Nog nooit reden er zoveel treinen over de grens met Duitsland en van en naar de Rotterdamse haven als het jaar daarvoor.

Er passeerden vorig jaar 46.600 goederentreinen de grensovergangen met Duitsland. Daarmee neemt het spoorgoederenvervoer richting onze oosterburen, ondanks de pandemie met 7 procent toe ten opzichte van 2020. Ten opzichte van de 2019, het jaar voor corona, is de stijging 3 procent. De stijging is opvallend te noemen omdat er veel werkzaamheden op het spoor waren waarbij goederentreinen niet altijd konden rijden. Ook hebben diverse weersomstandigheden voor beperkingen gezorgd.

Stijging

Het aantal goederentreinen van en naar de Rotterdamse haven groeide ten opzichte van 2020 en 2019 met respectievelijk 10 en 6 procent tot 37.600 goederentreinen in 2021. Richting België reden minder treinen. In 2021 waren het er 12.200, een daling van 7 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. In 2019 lag de daling op 10 procent.

Nieuwe containershuttles

De coronacrisis zorgde ervoor dat het goederenvervoer in 2020 enigszins daalde. Omdat het herstel al in 2020 inzette is het logisch dat het spoorgoederenverkeer is toegenomen in 2021. Vooral door de start van nieuwe containertransporten en meer ritten op bestaande verbindingen is het aantal goederentreinen ook hoger uitgekomen dan in 2019.

Stremmingen en omleidingen

Vanwege werkzaamheden in Duitsland aan het derde spoor tussen Zevenaar en Oberhausen en onderhoud tussen Venlo en Viersen moesten veel goederentreinen worden omgeleid. Ook werkzaamheden aan de aansluiting van het Theemswegtracé op de Havenspoorlijn zorgde voor aanpassingen in het spoorverkeer. De goederenvervoerders werden vooraf door ProRail geïnformeerd over de werkzaamheden zodat zij hun dienstverkening daarop konden aanpassen.

Ook slechte weersomstandigheden zorgde voor hinder, zoals het winterweer van februari. Hevige regenval in juli zorgde voor veel schade aan spoorlijnen in België en de Duitse Eifel, waardoor ook goederentreinen van en naar Nederland uitvielen.

Lees hier het jaarrapport 2021 van ProRail over de cijfers van het goederenvervoer.