Proef met batterijtrein is succesvol verlopen

De proef met de batterijtrein is geslaagd. (Foto: Treinenweb)
De proef met de batterijtrein is geslaagd. (Foto: Treinenweb)

De testritten met een speciaal aangepaste WINK batterijtrein die een anderhalve week geleden door Arriva, ProRail en Stadler werden gedaan, zijn naar volle tevredenheid verlopen.

De innovatieve testritten vonden plaats op de trajecten Almelo-Mariënberg-Hardenberg  en Arnhem-Doetinchem en eerder al op Harlingen-Leeuwarden. De twee testriten buiten Friesland vonden plaats op donderdag 24 en vrijdag 25 februari. Het is de eerste keer dat er in Nederland een dergelijke proef werd uitgevoerd.

Proef

ProRail, Arriva en de provincies Overijssel, Gelderland en Fryslân werken met dit initiatief samen aan hun duurzaamheidsambitie om in de toekomst CO2 neutraal of Zero Emissie openbaar (trein)vervoer te bieden.

Voor de batterijtreintest heeft treinfabrikant Stadler technische aanpassingen gedaan aan de trein waardoor deze in plaats van op diesel ook op een batterij kon rijden. Deze WINK trein behoort tot de vloot van Arriva in Noord-Nederland. Deze treinen hebben al een pantograaf en batterijen die bedoeld zijn om energie op te slaan die vrijkomt tijdens het remmen. Tijdens de testen fungeerde de batterij als tractiebatterij waardoor ermee gereden kon worden.

Metingen

Op de trajecten waar de testen plaatsvonden was gedeeltelijk bovenleiding aanwezig. Op het testtraject Almelo-Hardenberg laadde de batterij via de stroomafnemer op tussen Hardenberg en Mariënberg (9 kilometer) om vervolgens de rest van het niet-geëlektrificeerde traject (18 kilometer) naar Almelo op de batterij te rijden. Er is gekeken naar hoe snel de batterij leeg gaat en hoe snel hij weer oplaadt. Ook is gekeken naar de omschakeling van bovenleiding naar batterij en andersom, hoe snel de batterijtrein optrekt en hoeveel stroom er dan wordt verbruikt.

Floris van Straaten, projectleider fabrikant Stadler reageerde verheugd op de resultaten: "Het bereik van deze batterijtrein met relatief kleine batterijen overtrof onze verwachtingen. Het toonde aan dat de trein met een gereduceerde snelheid van 60 km/u op één lading tussen Harlingen en Leeuwarden kon rijden. De testnacht, uitgevoerd op de lijn tussen Almelo en Hardenberg, toonde de omschakeling van elektrisch (bovenleiding) naar het rijden op de batterij. De laatste tests tussen Doetinchem en Arnhem bevestigden de resultaten van de tweede nacht op een ander baanvak. Over het algemeen waren de testen succesvol, wat aantoont dat treinen met batterijaandrijving een levensvatbaar alternatief zijn voor gedeeltelijk of niet-geëlektrificeerde sporen voor de bestaande dieseltreinen."

Het is geen verrassing dat Stadler goede prestaties haalt met batterijtreinen. Eerder dit jaar heeft de Zwitserse treinfabrikant in Duitsland een prestigieus wereldrecord gehaald door met 224 kilometer met een accutrein te rijden, zonder tussentijds op te laden of van voedingsbron te wisselen.

Ook regiodirecteur Arriva Jieskje Hollander is lovend over de testrit: "We zijn tevreden over het succesvolle verloop van de testen. Het betekent voor Arriva dat we nu weten dat een batterijtrein geen verre toekomstmuziek is. We zetten met deze ontwikkeling een nieuwe duurzame stap op weg naar de inzet van batterijtreinen en zero emissie openbaar (trein) vervoer op onze regionale trajecten."

Toekomst

De uitkomsten van de testen worden gebruikt bij de verdere ontwikkeling van tractiebatterijen voor een batterijtrein. De resultaten zullen daarnaast goed van pas komen in de keuzes voor de beste Zero Emissie techniek voor het spoor in (Oost-)Nederland.

Regiodirecteur Dorothé Wennekendonk van Prorail ziet zeker toekomst in batterijtreinen: "We zijn blij dat de testen geslaagd zijn. Tot voor kort was volledige elektrificatie van een spoorlijn het enige alternatief. Nu komt er naast de waterstoftrein, de batterijtrein bij. Naast de proef is het ook mooi dat de samenwerking met alle betrokkenen zo geslaagd is. Dit smaakt naar meer: wij gaan ons inzetten om met het ministerie, provincies, vervoerders en fabrikanten de eerste batterijtrein(en) in de reguliere treindienst te introduceren. Daarmee zetten we ons in voor steeds duurzamer spoorvervoer."