Valleilijn wordt vanaf eind 2023 opnieuw aanbesteed
De Valleilijn tussen Amersfoort en Ede-Wageningen wordt opnieuw aanbesteed. De nieuwe concessie zal vanaf eind 2023 voor dertien jaar plaats gaan vinden. Een van de voorwaarden is dat het bestaande materieel gebruikt zal worden en dat er geen ritten geschrapt gaan worden.
De aanbesteding vindt opnieuw plaats omdat er vorig jaar geen inschrijvers gemeld hadden. De corona-pandemie was daarvoor de oorzaak. Zo waren er minder reizigers en waren financiële risico's voor de langere termijn onzeker. Uiteindelijk kon de treindienst voor twee jaar via een noodconcessie nog bij Connexxion blijven.
De provincie spreekt nog steeds over een calamiteit. "De kosten stijgen en er is onzekerheid over de reizigersopbrengsten." Om deze reden is er gekozen voor een zogeheten kostencontract. De vervoerder krijgt een vast bedrag betaald voor de kosten die worden gemaakt, de provincie ontvangt de reizigersinkomsten en de inkomsten uit de OV-studentenkaart. Op deze manier kunnen volgens de Provinciale Staten de risico's voor de vervoerder beperkt en overzichtelijk blijven met een grotere kans op een geslaagde aanbesteding.
De bestaande dienstregeling kan worden voortgezet en eventueel worden uitgebreid. "Het eventueel krimpen van de dienstregeling heeft grote vervoerskundige effecten en relatief lage financiële voordelen. Voor de nieuwe aanbesteding betekent dit dat de vervoerder geen ruimte krijgt om ritten te schrappen.", schrijft de Provinciale Staten.