Rover kritisch op NS na het stoppen van dienstregeling na verstoring van zondag

Rover heeft NS bekritiseerd na het stoppen van de dienstregeling na de landelijke verstoring van zondag. (Foto: Treinenweb)
Rover heeft NS bekritiseerd na het stoppen van de dienstregeling na de landelijke verstoring van zondag. (Foto: Treinenweb)

Reizigersvereniging Rover heeft deze week de NS bekritiseerd vanwege het feit dat ze op zondagmiddag en -avond helemaal geen treinen lieten rijden tijdens de storing in hun planningssysteem. Enkel regionale en internationale treinen konden nog rijden.

De NS schrapte zondag de complete dienstregeling om maandag met een schone lei te kunnen rijden. Veel organisaties en reizigers waren hierdoor verontwaardigd omdat de reizigers aan zun zelfredzaamheid werden overgelaten. Velen vroegen zich af waarom de NS niet minstens een pendeldienst zou aanbieden. Ook Rover had graag gezien dat de NS zo een dergelijke nooddienstregeling op zou zetten.

"Reizigers kunnen best begrip opbrengen voor een storing die een uurtje duurt", zegt directeur Freek Bos van Rover tegenover het NRC. "Je wasmachine gaat ook wel eens kapot. Maar al het verkeer voor lange tijd schrappen, getuigt van te weinig herstelvermogen. Dat moet NS snel verbeteren."

Ook FNV Spoor heeft in een open brief aan president-directeur Marjan Rintel woedend  gereageerd op de gang van zaken: "De top van NS heeft de reizigers in de kou laten staan, maar niet enkel haar reizigers, ook haar medewerkers".

NS: Gevolgen voor dienstregeling maandag

De NS heeft laten weten dat ze bewust ervoor hadden gekozen om de dienstregeling op zodag stil te leggen toen de problemen in hun IT-systemen verergerden. "Lukraak een aantal treinen laten rijden op zondag zou grote gevolgen hebben gehad voor de dienstregeling van maandagochtend." Veel treinen hadden dan maandag op een andere plek gestaan, maakt de woordvoerder duidelijk. "Maar wij beseffen dat wij zondag een heel slechte beurt hebben gemaakt bij de treinreizigers."

Verstoring

De verstoring begon al op zondagmorgen toen medewerkers van de afdeling Bijsturing niet langer konden inloggen in hun computersysteem. Hierdoor konden afwijkingen in de dienstregeling, zoals technische storingen, ziekteverzsuim en andere calimiteiten niet werkt worden, en was er niet inzichtelijk waar het personeel en het inzetbare materieel zich bevond. Ook het reisinformatiesysteem die de borden op de stations en de perrons aanstuurt kon ook niet worden geactualiseerd. Uiteindelijk werd in de loop van de middag het systeem voorzien van een update zodat het werkte, maar omdat er toch al sprake was van een ontregelde situatie besloot de NS om de dienstregeling weer op de maandg te hervatten.

Ernstigste verstoring dit jaar

Dit betrof de ernstige verstoring van dit jaar. In het afgelopen jaar vielen er in de zomer en het najaar ook landelijk al treinen uit. Toen kwam dat door communicatieproblemen tussen de verkeersleiding van ProRail en het treinpersoneel. Ook een backup liet het afweten. In het geval van afgelopen zondag lag het probleem bij NS zelf.

Schadevergoeding

Getroffen reizigers hebben recht op een vorm van schadevergoeding. Volgens reizigersvereniging Rover is de NS vanwege de Europese regelgeving verplicht om treinreizigers in enkele gevallen ruimhartiger te compenseren dan de gebruikelijke restitutie bij vertraging.

Wie niet heeft gereisd, maar wel een los kaartje uit de automaat of een e-ticket heeft gekocht, heeft recht op 100 procent vergoeding van het ticket. Wie zondag was begonnen aan zijn reis, heeft recht op geld terug bij vertraging. Ook is de NS volgens de Europese regelgeving verantwoordelijk voor compensaties vanwege hotelovernachtingen, maar niet voor kosten die ná vertraging ontstaan, zoals de kosten voor een ticket van een gemist concert, vliegtuig of kosten van een vervangende taxi, benadrukt Rover.

NS roept gedupeerde reizigers op zich te melden bij de klantenservice.

Bron: NRC