NS: Al 12.000 reizigers gemeld voor vergoeding vanwege grote treinstoring

Bij de NS hebben zich al 10.000 reizigers gemeld voor een vergoeding vanwege de treinstoring eerder deze maand. (Foto: Treinenweb)
Bij de NS hebben zich al 10.000 reizigers gemeld voor een vergoeding vanwege de treinstoring eerder deze maand. (Foto: Treinenweb)

Bij de NS hebben zo'n 12.000 reizigers zich gemeld voor een compensatie vanwege de grote treinstoring van 3 april. Zo worden er onder meer kosten gedeclareerd voor vervangend vervoer of de kosten voor een hotel. De NS verwacht dat het aantal declaraties de komende dagen nog verder zal oplopen.

Op zondag 3 april kwam het treinverkeer bij de NS tot stilstand na een grote technische storing in het IT-systeem van de vervoerder. De problemen begonnen in de ochtend toen het systeem uitviel en de NS geen inzicht meer had in de planning van de treinen. Veel reizigers raakten gestrand en moesten hun reis voortzetten met alternatief (openbaar) vervoer of hun reis annuleren.

Compensatieregeling

De NS heeft een compensatieregeling opgezet waarbij de getroffen reizigers een declaratie kunnen indienen. Naast vervoerskosten voor alternatief vervoer kunnen ook hotelkosten worden gedeclareerd. De NS geeft aan dat ze over drie tot vier weken de eerste vergoedingen zullen uitkeren. Elke declaratie zal apart worden beoordeeld, hierdoor is er momenteel nog niet duidelijk hoeveel reizigers aanspraak zullen maken op de vergoeding. Wel geeft de NS aan dat er die dag 177.000 reizen zijn gemaakt, wat 40 procent is van het gebruikelijke aantal reizigers op een zondag.

Reizigersvereniging Rover gaf de week na de verstoring al aan dat de NS volgens de Europese regelgeving verplicht is om treinreizigers in enkele gevallen, zoals deze landelijke verstoring, ruimhartiger te compenseren dan de gebruikelijke restitutie bij vertraging.