Denemarken bestelt zeven batterij-Mireo's bij Siemens
Het is inmiddels definitief nadat de Siemens Mobility een contract tekent met Denemarken. De treinbouwer levert zeven Mireo Plus batterijtreinen aan Midtjyske Jernbaner in Denemarken. Dit is de eerste bestelling van batterijtreinen voor de treinbouwer buiten Duitsland.
Dit is het eerste contract voor batterijaangedreven spoor in Denemarken en maakt deel uit van een proefproject om alle dieseltreinstellen in het hele land te vervangen. In maart van dit jaar werd duidelijk dat Siemens de order zou binnenslepen, terwijl de staat de bestelling nog moest goedkeuren, wat inmiddels gebeurd is.
"De batterijtreinen zullen naar verwachting eind 2024 in gebruik worden genomen. Dit is een cruciale stap in onze eigen groene transitie, maar ook een belangrijke stap in de richting van het doel van CO2-neutraal treinverkeer in heel Denemarken", zegt Martha Vrist CEO van vervoerder Midtjyske Jernbaner.
Mireo Plus B
De Mireo Plus B combineert alle voordelen van het Mireo-platform met een krachtig batterijsysteem waarmee treinen kunnen rijden op routes met of zonder bovenleiding dankzij hun hybride batterijaandrijving. De zeven elektrische tweedelige-treinstellen worden eind 2024 geleverd en zullen naar verwachting worden ingezet op twee lijnen in de regio Midden-Jutland in Denemarken.
De Mireo Plus B-treinstellen bieden plaats aan 120 zitplaatsen aan en kunnen tot 140 kilometer per uur rijden en hebben een actieradius van ongeveer 80 kilometer op batterijvoeding. De batterijen kunnen worden opgeladen via de 25 kV-bovenleiding in geëlektrificeerde secties en door de remenergie van de trein te recupereren. Het batterijsysteem bevindt zich onder de vloer en er wordt gebruikt gemaakt van lithium-ion accu's met een lange levensduur.
Derde bestelling voor batterijtreinen
Dit is de derde bestelling die Siemens Mobility voor de Mireo Plus B heeft ontvangen en de eerste buiten Duitsland. De Landesanstalt Schienenfahrzeuge Baden-Württemberg (SFBW) bestelde 20 Mireo Plus B-treinen in 2020 en Niederbarnimer Eisenbahn (NEB) bestelde 31 in 2021. Deze technologie is gedurende meer dan een jaar uitgebreid getest door middel van een voorlopige versie op een prototype trein, de Desiro ML ÖBB Cityjet eco in Oostenrijk.
- Lees meer over de Mireo in deze reportage.