NS gaat diep door het stof vanwege problematische businzet
De Nederlandse Spoorwegen geeft aan dat ze diep door het stof gaan door de problemen met het vervangend treinvervoer tussen Groningen en Meppel. Door werkzaamheden bij Hoogeveen rijden er op dat traject geen treinen.
De afgelopen tijd zijn er veel klachten bij zowel de NS als bij consumentenorganisaties terecht gekomen dat reizigers lang moeten wachten of extra kosten maakten. "We balen heel erg van de situatie", zegt NS-woordvoerder Sonja Paauw.
"Toen de problemen zich aandienden zijn we meteen in overleg getreden met Transvision, de organisatie die voor ons het treinvervangend busvervoer regelt. Toch kunnen we, door het personeelstekort, niet garanderen dat dat nu probleemloos gaat verlopen. Het spijt ons heel erg dat het zo loopt." De woordvoerder biedt aan een ecuus aan voor de getroffen reizigers: "Voor reizigers die lang moeten wachten, lang in de rij staan of zelfs midden in de nacht op een bus staan te wachten, spijt het ons het meest".
Evaluatie
De NS geeft aan de situatie te gaan evalueren om te voorkomen dat die zich herhaalt. "We gaan kijken hoe we dingen anders kunnen doen. Want het is onze plicht om de reiziger goed te vervoeren, en dat willen we ook heel graag". Normaal plant de spoorvervoerder de bussen altijd ruim van tevoren in wat altijd goed gaan, maar in dit geval is dit niet goed gegaan. Het bedrijf heeft aangegeven met organisator Transvision in gesprek te gaan. "We werken altijd op een goede manier samen, maar nu blijkt dat iets niet meer werkt. We moeten nader onderzoeken wat er beter kan, en bedenken hoe we dat gaan doen.", vervolgt ze.
Rover
Volgens Treinreiziger.nl heeft Reizigersvereniging Rover bij de NS al om opheldering gevraagd over het tekort aan treinvervangende bussen. Ook geeft de consumentenorganisatie aan dat ze graag een financiele compensatie zien voor de getroffen reizigers. De NS heeft aangegeven dat de gedupeerden die door de problemen extra kosten hebben gemaakt of meer dan een uur vertraging hebben opgelopen, zijn bij de klantenservice kunnen melden. Daar wordt vervolgens een compensatieformulier uitgereikt.