Veel overlast vanwege defecte roltrappen en liften

Een roltrap op Utrecht Centraal die al langdurig stilstaat. (Foto: Treinenweb)
Een roltrap op Utrecht Centraal die al langdurig stilstaat. (Foto: Treinenweb)

Veel liften en roltrappen op stations zijn als gevolg van slijtage of vandalisme buiten werking. Reparatie laat lang op zich wachten vanwege leveringsproblemen. ProRail en NS hebben gezamenlijk laten weten het ongemak te betreuren.

"Door de langere reparatietijden staat zelfstandig reizen met de trein onder druk. Dit betreuren we ten zeerste. NS biedt reisassistentie om te zorgen dat reizigers met een functiebeperking hun eindbestemming altijd kunnen bereiken, ook als liften niet werken. Reizigers die willen weten of er op een station een lift in storing staat, kunnen contact opnemen met de NS Klantenservice."

In totaal staan er op 155 stations in Nederland 450 liften. Daarvan zijn er twaalf die een hardnekkige storing hebben, maar ook zijn er liften gevandaliseerd zoals vorige maand in Harderwijk. Ook de lift op station Rotterdam Blaak is buiten dienst omdat deze eerder dit jaar beschadigd is geraakt door een hoogwerker. Omdat dit geen standaardlift is en omdat er materiaaltekort is zal herstel van deze lift volgens  ProRail nu nog enkele weken duren.

Leveringen

Het leveringsproces van technische onderdelen is door de Coronacrisis en de crisis in de Oekraïne over de hele wereld ernstig verstoord. Dit zorgt ervoor dat ProRail langer moet wachten op reserveonderdelen dan gebruikelijk. "Waar we voorheen onderdelen binnen een paar dagen hadden, duurt dat nu weken en soms maanden. Daarnaast hebben we te maken met personeelstekorten bij revisiebedrijven van onderdelen.", schrijft de spoorbeheerder.

"In onze bedrijfsvoering spelen we hier waar mogelijk op in. We bestellen sommige onderdelen eerder, zodat we ze in opslag hebben en direct kunnen gebruiken. Ook zetten we in op het hergebruik van liftonderdelen, wanneer oude liften vervangen worden."

ProRail laat weten dat ze werken aan een monitoringssysteem voor liften zodat ze direct een seintje krijgen zodra een lift niet meer werken. De ambitie is om deze dat ook door te geven aan de reisplanners, al eerder is deze mogelijkheid al aan afnemers van open-source data (via het NDOV-loket) vrijgegeven.

Vandalisme

Ook ziet ProRail dat sommige liften buiten dienst gesteld moeten worden vanwege vandalisme. Om dit terug te dringen surveilleert de spoorbeheerder op plekken waar regelmatig incidenten plaatsvinden. Ook wordt er gebruik gemaakt van cameratoezicht en worden er proeven uitgevoerd met het hufter-proef maken van de liften. Daarnaast vraagt Prorail aan getuigen van vandalisme om deze te melden bij de politie en ProRail.