NS start proef met hulpkaart voor mensen met beperking
De NS is vanaf vandaag op Utrecht Centraal een proef gestart met een speciale hulpkaart voor mensen met een beperking. Op deze manier kunnen kwetsbare reizigers laten zien op welke manier zij de juiste ondersteuning krijgen.
"Sommige mensen kunnen door te veel prikkels of stress even geen woorden vinden om uit te leggen wat er aan de hand is en wat zij nodig hebben. Dat kan ervoor zorgen dat het voor omstanders onduidelijk is hoe zij in deze situaties kunnen helpen.", schrijft de NS op hun website.
Samenwerkingen
De NS gaat het initiatief voor de proef aan in samenwerking met Steunpunt GGZ, VNG en MEE. MEE is een organisatie die zich inzet voor ondersteuning van mensen met een beperking. Zij hebben als onderdeel van de proef gezorgd voor bijeenkomsten en trainingen voor NS-medewerkers van Veiligheid & Service.
Geraldine de Visser, coördinator trainingen MEE: "In de training worden uiteenlopende niet-zichtbare oorzaken van onbegrepen gedrag besproken, denk aan een niet-zichtbare beperking, zoals autisme of hersenletsel. Aan de hand van het verhaal van een ervaringsdeskundige en door het doen van verschillende ervaringsoefeningen krijgen de medewerkers handvatten voor het omgaan met onbegrepen gedrag."
Ervaringsdeskundige
Een paar dagen per week zal er een ervaringsdeskundige van Steunpunt GGZ op het station aanwezig zijn om een Hulpkaart op te stellen voor mensen die hier interesse in hebben. Deze kaart heeft het formaat van een bankpas en bevat contactpersonen, tips en houvast voor NS-personeel om de reiziger te helpen. "De Hulpkaart ondersteunt kwetsbare mensen in wat zij zelf kunnen doen wanneer zij in een situatie komen waarin ze niet kunnen uitleggen wat er aan de hand is. Onze ervaringsdeskundigen herkennen dit gedrag en helpen omstanders die met onbegrepen gedrag te maken krijgen.", legt Dineke Smit, Directeur Steunpunt GGZ, uit.