Arriva start onderhandeling over contractverlenging voor treinstellen Maaslijn
Vervoerder Arriva kan voor haar Limburgse concessie van start gaan met de onderhandelingen over het verlengen van de contracten om langer de dieseltreinen te blijven rijden. Het gaat om de Maaslijn tussen Roermond en Nijmegen. Omdat de elektrificatie van de Maaslijn uitgesteld is tot nader order zullen de dieselstellen langer moeten blijven rijden.
Het provinciebestuur heeft voor de contractverlenging toestemming gegeven, zo blijkt uit een mededeling van gedeputeerde Maarten van Gaans (D66) aan het Limburgs Parlement. Wel moet Arriva het resultaat straks voorleggen voor instemming bij het provinciebestuur.
Elektrificatie
De verlenging is noodzakelijk geworden omdat de elektrificatie van de spoorverbinding opnieuw vertraging heeft opgelopen en het eerder geplande jaar in 2024 niet meer gehaald wordt. ProRail heeft in april van dit jaar de aanbesteding voor de elektrificatie en gedeeltelijke spoorverdubbeling van de Maaslijn tussen Roermond en Nijmegen tot een onbepaald moment stilgelegd omdat er geen marktpartijen zich hadden ingeschreven die de klus willen aannemen.
Vanwege de coronapandemie en de oorlog in de Oekraïne is er wereldwijd tekort aan materialen zoals staal, koper en hout. Hierdoor moeten er hogere prijzen betaald worden, wat de partijen teveel risico vinden. Ook is er nog veel onzekerheid over de actuele ontwikkelingen in de Oekraïne.
Uiterlijk eind oktober komt spoorbeheerder ProRail met een nieuw voorstel voor aanbesteding van de Maaslijn. Ondertussen wordt wel verder gegaan met een aantal voorbereidingen zoals de aankoop van gronden.
Nieuwe stellen
Zodra de elektrificering een feit is zal Arriva met nieuwe driedelige Stadler FLIRT-treinen gaan rijden die in tegenstelling tot het andere materieel in Limburg voorzien zullen zijn van extra toegangsdeuren. De oude diesel-aangedreven GTW-treinen, die bij Railpool geleased zijn, zullen dan uiteindelijk van ons spoor gaan verdwijnen.