Duitse vervoerder EVB start met ritten met eigen iLint waterstoftrein
De eerste waterstofaangedreven iLint treinen in de kleurstelling van de Duitse vervoerder EBV rijden inmiddels op de Elbe-Weser spoorlijn in de deelstaat Nedersaksen. Voorheen werd de dienst als proef nog gereden door een iLint van Alstom zelf. Met de overdracht van de trein start tevens de levering van in totaal 14 waterstoftreinen.
De 14 tweedelige iLINT-treinen worden door Alstom gebouwd in het Duitse Salzgitter. Ze zijn eigendom van de deelstaat Nedersaksen en verhuurd aan de concessie-exploitant Eisenbahn und Verkehrsbetriebe Elbe-Weser (EVB), eveneens eigendom van de deelstaat Nedersaksen, die zowel passagiers- als goederentreinen exploiteert.
De order voor de 14 treinen, inclusief een onderhoudscontract van 30 jaar, kost ruim 84 miljoen. Een deel is gefinancierd door de Duitse overheid. In Bremervörde is een waterstoftankstation gebouwd. Volgens de plannen zal er tegen 2024 gebruik worden gemaakt van 'groene waterstof'. Dit zal gebeuren door elektrolyse van water met behulp van stroom opgewekt door zonnepanelen en windturbines.
Waterstoftreinen in Duitsland
De iLINT waterstoftrein is in 2016 door Alstom gepresenteerd op de InnoTrans vakbeurs in Berlijn. Het proefbedrijf op de spoorlijn van de EVB begon in 2018 en sindsdien zijn de twee prototypetreinen in heel Europa getest en tentoongesteld, waaronder ook in Nederland.
De EVB is de eerste vervoerder in Duitsland die met waterstoftreinen zal rijden. In december van dit jaar zullen ook 27 Alstom iLINT-treinen gaan rijden op regionale spoorlijnen ten westen van Frankfurt am Main. Het tanken van de treinstellen vindt plaats in Frankfurt Höchst.
Een vloot van zeven Siemens Mireo Plus-H treinstellen is momenteel in bestelling om vanaf 2024 te gaan rijden in de omgeving van Berlijn. Deze zal in het najaar tijdens InnoTrans 2022 worden gepresenteerd aan het publiek.