DB Regio wint Duitse MoselLux concessie

Het model van de Flirt voor de MoselLux concessie. (Foto: Stadler Rail)
Het model van de Flirt voor de MoselLux concessie. (Foto: Stadler Rail)

De DB Regio heeft de aanbesteding van de Duitse MoselLux-concessie gewonnen. De Duitse vervoerder zal vanaf 2024 de dienstverlening verlenen ten noorden van Rijnland-Palts en Luxemburg, ook bekend als de MoselLux.

Er zullen 19 nieuwe elektrische FLIRT-treinen bij Stadler worden aangeschaft, maar ook zal de dienst worden uitgevoerd met de Stadler KISS-dubbeldekkers van de Luxemburgse vervoersmaatschappij CFL. De huisstijl van de nieuwe treinen is nog niet bepaald. De treinstellen zullen plaats bieden aan 245 reizigers en 30 fietsen.

Concessie

De concessie zal ingaan vanaf 2024 en zal voor 15 jaar uitgevoerd worden. De uitrol van de concessie zal in fasen plaatsvinden:

Eerste fase (december 2024 – december 2039):

  • RB 81 (Trier - Koblenz)
  • RB 82 (Perl - Trier)
  • RB 83 (Wittlich - Trier-West - Luxemburg)
  • RE 11 (Trier - Wasserbillig - Luxemburg) (wordt deels uitgevoerd)

Tweede fase (december 2025 – december 2039):

  • RB 10 (Koblenz – Kaub) (wordt deels uitgevoerd)

Derde fase (december 2029 – december 2039):

  • RE 85 (Traben-Trarbach – Bullay – Koblenz)
  • RE 86 (Traben-Trarbach – Bullay – Trier)

De grensoverschrijdende dienst RB 83 zal uitgevoerd worden door meerspannings-treinstellen van CFL. Voor de lijnen RB 81, RB 82, RE11, RB10, RE85 en RE86 levert Stadler aan DB Regio een onbekend aantal vierdelige FLIRT treinstellen. De RB 85 zal naar verwachting in 2029 geëlektrificeerd worden. Momenteel rijden hier nu nog de RS1 Regioshuttle's die op diesel rijden. Ook de Bombardier Talent 2 zal worden vervangen door een elektrische trein.