Arriva verwacht voorbereiding aanbesteding voor waterstoftrein dit najaar af te ronden
Arriva heeft de verwachting om in dit najaar de voorbereiding voor de aanbesteding voor de waterstoftreinen te voltooien. Het vervoersbedrijf zal deze in de provincie Groningen laten rijden. Al eerder werd er in 2020 al een proef gehouden met de de Alstom iLint.
Arriva noemt de waterstoftrein uitermate geschikt voor de trajecten in Groningen omdat deze niet geëlektrificeerd zijn. Als er bovenleiding geplaatst moeten worden zou volgens Daniël Koelikamp, teammanager Slimme en Groene Mobiliteit bij Provincie Groningen, de investering veel duurder uit zijn dan de aanschaf van waterstoftreinen. Ook zijn de treinen na aanschaf binnen enkele jaren al in te zetten.
Ook ziet Koelikamp mogelijkheden om de waterstoftrein in te zetten op ritten naar Duitsland. Omdat er geen spanningswisseling nodig is kan de trein gewoon op waterstof blijven doorrijden. De meningen over een grensinzet zijn nog verdeeld. Zo is de Duitse reizigersvereniging Pro Bahn nog niet enthousiast over het plan, en zien ze alleen een voordeel in een elektrificatie van het traject.
Batterijtreinen
Volgens Daniël Koelikamp is er ook gekeken naar de inzet van batterijtreinen. "Daarvoor zijn een deel van onze spoorlijnen gewoon te lang, zeker omdat de treinen die op het hoofdstation in Groningen stoppen straks doorgekoppeld verder gaan rijden. Groningen CS is dan gewoon een tussenstation en dat redt je niet met alleen een batterij." legt hij uit tegenover OV Pro.
Waterstoftrein
Het is nog niet bekend welke treinfabrikanten er in de aanbesteding meedoen en wie de winnaar wordt. Inmiddels is bekend dat naast grondlegger Alstom van de iLint, nu ook Alstom, Siemens en Stadler waterstoftreinen produceren. Siemens en Stadler presenteren deze week op de mobiliteitsbeurs Innotrans Berlijn hun nieuwe duurzame treinstellen. Dit zijn de Siemens Mireo H en de Stadler H2.