NS vreest internationale verbindingen kwijt te raken door nieuwe concessie

De Eurostar zal net zoals de Thalys mogelijk in de toekomst aanbesteed moeten worden. (Foto: Treinenweb)
De Eurostar zal net zoals de Thalys mogelijk in de toekomst aanbesteed moeten worden. (Foto: Treinenweb)

De NS vreest dat ze een deel van haar internationale treinen naar Parijs en Londen kwijt zullen raken. Het kabinet heeft plannen om in de nieuwe hoofdrailconcessie de internationale treinen apart aan te laten besteden, waarbij de NS in dat geval minder ruimte krijgt om zelf deze treinen te laten rijden. De plaatsvervangende NS-topman van NS, en de vakbond FNV Spoor hebben verbijsterd gereageerd.

Als de plannen doorgaan zou dat betekenen dat bijvoorbeeld de Deutsche Bahn en de Franse SNFC de verantwoordelijkheid krijgen voor de inzet van de internationale treinen vanuit Nederland. Het verlies van de internationale verbindingen zou een groot verlies voor NS zijn. De internationale lijnen zijn het meest lucratieve deel van alle NS-activiteiten en levert jaarlijks tientallen miljoenen op.

Hoofdrailconcessie

In de nieuwe meerjarige concessie geeft het ministerie van Infrastructuur meer ruimte voor concurrentie op  internationale spoortrajecten. "Maar daarmee nodig je wel de grote bedrijven uit Frankrijk en Duitsland uit om zónder NS te gaan rijden op trajecten naar Parijs, Londen en Frankfurt', stelt NS-topman Bert Groenewegen in het FD. met de nieuwe concessie wordt het spoor ook meer opengesteld voor andere vervoerders uit zowel het binnen- als buitenland, zoals het internationale FlixTrain.

FNV: Tegen liberalisering

De FNV Spoor vakbond is tegen de liberalisering van het spoor. "Marktwerking op het spoor zal de trein niet goedkoper maken. Den Haag heeft andere middelen om de dienstverlening bij NS te verbeteren als dat nodig is. Vervang in dat geval het management", laat bestuurder Henri Janssen weten. Ook plaatsvervangend NS-directeur Bert Groenewegen geeft aan geschrokken te zijn van de nieuwe eisen van de nieuwe concessie. De bestaande verbindingen met de Thalys en de Eurostar leveren het vervoersbedrijf jaarlijks tientallen miljoenen op.

Concurrentie

In de nieuwe concessie zou worden gesproken over volumeafspraken. Hierdoor zou de NS een deel van de ritten uit mogen voeren, en de rest zal apart moeten worden aanbesteed voor andere vervoerders. Volgens Groenewegen betekent dit dat reizigers dan vaker zouden moeten overstappen.

Concurrenten vragen zich af of de Nederlandse overheid de concessie moeten gunnen aan NS. De belangenorganisatie Allrail stelt dat uitsluitend onrendabele lijnen in een concessie op de markt gebracht worden. Ook zou er sprake zijn dat er in de huidige concessie geen enkele borging is om NS intercity's te laten rijden.