Stadler levert tandheugeltrein aan de Appenzeller Bahnen
Stadler levert een tandheugel-railvoertuig aan de Zwitserse Appenzeller Bahnen (AB). De bergtrein is bestemd voor het traject Rheineck-Walzenhausen. Het railvoertuig zal volledig geautomatiseerd rijden met ATO-techniek. Hiermee is dit het eerste volledig geautomatiseerde adhesie/tandheugel-railvoertuig ter wereld.
De trein die momenteel door Appenzeller Bahnen (AB) op de lijn Rheineck-Walzenhausen wordt gebruikt, is al meer dan 64 jaar in dienst en moet vanwege zijn leeftijd worden vervangen. AB bestelt een nieuw tandheugelvoertuig bij Stadler dat zal worden uitgerust voor volledig geautomatiseerde spoorverrichting. Naar verwachting zal de trein vanaf 2026 gaan rijden.
ATO
Dit is de eerste keer dat Stadler een bergspoorvoertuig heeft uitgerust met hun eigen ontwikkelde CBTC-oplossing (Communication-Based Train Control). Dit maakt uiteindelijk geautomatiseerde en bestuurderloze werking mogelijk. De trein zal binnen ATO gebruik maken van GoA-niveau 4, wat betekent dat het treinverkeer volledig geautomatiseerd en bestuurderloos de dienstregeling kan uitvoeren. Er zijn geen medewerkers meer aan boord en alle handelingen zijn geautomatiseerd, en medewerkers kunnen vanaf de wal toekijken en eventueel ingrijpen bij problemen. Ook zal het systeem worden voorzien van monitoring voor obstakels op het spoor.
"De implementatie van geautomatiseerde en onbemande bediening op de lijn Rheineck-Walzenhausen is een mijlpaal in de digitalisering van het spoorvervoer. Het project betekent waardevol pionierswerk voor geautomatiseerd spoorvervoer op intercityroutes. Projecten voor de digitalisering van spoorwegen over de hele wereld zullen hiervan profiteren.", zegt Marc Trippel, hoofd van de Signaling afdeling an Stadler.