Strukton laat eerste elektrische locomotief rijden op batterijaandrijving
Spooraannemer Strukton heeft een mijlpaal bereikt in de de ontwikkeling van een locomotief die op batterijvoeding kan rijden. De locomotief heeft deze week zelfstandig met behulp van een batterijwagon zijn eerste meters zelfstandig op het terrein van de aannemer in Zutphen gereden.
Strukton beschouwt het de eerste ontwikkeling als geslaagd: "De uitgedachte technologie werkt. We zetten hiermee weer een stap in de verduurzaming van onze locomotievenvloot.". De spooraannemer heeft de afgelopen jaren een aantal voormalige locomotieven van het type NS-1800 en NS-1700 overgenomen. De eerste voormalige NS-locomotief (1824) die in 2019 werd overgenomen kreeg een opvallende bestickering met afbeeldingen over windenergie, en de tekst "CO2-neutraal onderweg". Deze locomotief die 'Nicole' werd gedoopt was vanaf dat moment nog niet voorzien van batterijaandrijving. Wel gaf Strukton aan om onderzoek te doen om dit in te bouwen
In 2020 meldde Strukton dat ze nog eens drie elektrische locomotieven gekocht hadden van NS. Twee daarvan zijn voor inzet op het spoor (1740 en 1756) en de andere staat als reserve (1736). De proef met de batterijaandrijvng is uitgevoerd met de 1756. Ook zijn er twee DD-AR stuurstandrijtuigen overgenomen. Wat de bedoeling daarmee is, is niet bekend. Treinenweb.nl heeft hierover vragen gesteld aan Strukton Nederland, en of deze plannen betrekking hebben op het duurzaamheids-project.
Batterij-trein
De locomotief kan stroom van de bovenleiding halen en overschakelt op een externe batterij als dat moet. Deze situatie is goed mogelijk op trajecten waar er bijvoorbeeld vanwege werkzaamheden geen spanning op de bovenleiding staat, zodat de trein toch nog CO2-neutraal zijn dienst kan bewijzen. Voorheen moest Strukton gebruik maken van diesellocomotieven, die tegenwoordig niet meer van deze tijd zijn.
Hoewel de locomotief zijn eerste rit gemaakt heeft zonder bovenleiding moet nog wel wat gebeuren voordat de locomotief écht in dienst kan. Omdat er nog niet eerder hybride locomotieven zijn ingezet voor spoorwerk, is elke stap nieuw en geldt een zorgvuldig test- en toelatingsproces. In de volgende fase wordt de techniek gefinetuned en worden de nodige tests uitgevoerd om de certificering rond te krijgen.
Met een tijdelijke toelating wil Strukton nog diverse tests doen, zoals duurtests, het rijden met zware ladingen, werken in een buitendienststelling. De kennis die daarmee wordt opgedaan, moet weer gebruikt worden in een definitieve versie van de hybride locomotief.
Aad Onderwater, Businessmanager Logistics bij Strukton Rail Nederland: "Wij lopen met deze innovatie voorop in de sector en dat levert best wat uitdagingen op. Maar we geloven in duurzaamheid en in deze oplossing, dus wij gaan ermee door."