Nieuwe NS-topman Koolmees krijgt pittige taak om NS te verbeteren
De huidige NS-topman Bert Groenewegen heeft donderdag in een toespraak aan het personeel erkend dat het niet goed gaat met de NS. De werkdruk ligt te hoog waardoor er nog meer treinen dreigen uit te vallen en er zijn weinig inkomsten. De aanstaande nieuwe NS-directeur Wouter Koolmees krijgt daardoor een belangrijke taak erbij vanaf november.
Wouter Koolmees die vanaf 1 november de taak van Groenewegen overneemt als definitieve topman zal hierdoor een pittige klus te wachten staan die de NS overeind moet helpen.
Ik ben altijd onder de indruk van hoe goed we het in Nederland geregeld hebben. Toch staat NS steeds meer onder druk en dat geldt ook voor haar prestaties. Samen met alle NS’ers wil ik ervoor zorgen dat de reiziger tevreden is en dat NS de noodzakelijke ambities van Nederland op het gebied van bereikbaarheid en duurzaamheid kan waarmaken."
Groenewegen: "Weinig reizigers, werkdruk te hoog"
“We hebben momenteel te weinig reizigers, te weinig inkomsten en de werkdruk is onaanvaardbaar hoog. De buitenwereld is in korte tijd zeer kritisch op NS geworden” begon plaatsvervangend directeur Groenewegen vorige week in zijn toespraak. Opnieuw heeft hij het boetekleed aangetrokken nadat hij dit ook tijd tijdens de cao-onderhandelingen die inmiddels al tot een akkoord zijn gekomen.
“Corona sloeg een gat in onze financiën, de overheid sprong bij maar onvoldoende – maar we hadden tegelijkertijd veel beter naar jullie moeten luisteren.”, gaf Groenewegen aan, waarbij aangeeft de zorgen van zijn personeel te begrijpen. Zo wordt de NS geplaagd door instabiele roosters, onvoldoende ruimte om vrij te kunnen nemen en uitval van treinen. Inmiddels spreekt de vervoerder al over 2.200 vacatures die open staan.
Angst voor concurrentie
Ook maakt Groenewegen zich zorgen over de concurrentie op het spoor. Het ministerie maakte vorige week bekend dat internationale verbindingen vanaf 2025 onder 'open toegang' zullen vallen zodat deze openbaar aanbesteed kunnen worden. "De enige garantie die internationale treinreizigers hebben op vaste, snelle en frequente verbindingen naar Europese steden zijn goede afspraken in de concessie.", stelde waarnemend NS-directeur Bert Groenewegen. Door het opknippen zou NS International verliezen kunnen lijden.