Inspectie roept NS op tot 'urgente' verbeteringen bij onderhoud
De NS heeft onvoldoende zicht op op gevaarlijke situaties op het spoor. Dat schrijft de NRC op basis van een vertrouwelijke brief aan de inspectie IL&T die de NS in handen heeft. Ook zou daarin de NS het aantal treinen onderschatten die uitvalt door technische problemen.
De Inspectie Leefomgeving en Transport (IL&T) roept de NS op om het registratiesysteem die gebruikt wordt voor storingen en onderhoud aan treinen met urgentie te verbeteren. Zo zouden (veiligheids)incidenten niet altijd geregistreerd worden, zoals remmen die vastzitten. Dit zou kunnen leiden tot overmatige slijtage, waarbij de inspectie het voorbeeld geeft van de ontsporing van een trein bij Den Haag in 2020.
Registratiesysteem
Daarnaast zou er volgens het registratiesysteem niet bekend zijn welke onderdelen er vervangen zouden zijn in welke treinen. Dit betekent dat het spoorwegbedrijf bij een terugroepactie alle treinen van dat type zouden moeten controleren op de verkeerde of defecte onderdelen, wat een tijdrovend karwei is, en tevens zorgt voor minder treinen die ingezet kunnen worden.
De klokkenluider die actief zou zijn bij het NS Componentenbedrijf in Tilburg zou al in 2019 de integriteitsafdeling van de NS gewaarschuwd hebben dat de NS al jaren lang geld zou verspillen en dat vanwege het gebrekkige onderhoud de veiligheid in gevaar zou zijn.
Inspectie: 'Onduidelijkheid en onbeheerste processen'
De IL&T heeft geconstateerd dat er sprake is van "onduidelijke" en "mogelijk onbeheerste processen" in de administratie van defecte treinonderdelen. Ook ontbreekt er een 'track and trace' mogelijkheid waardoor er niet te zien is welke onderdelen in welke treinen geplaatst zijn.
De inspectie ziet in de brief aan de NS-top geen "acute risico’s voor de spoorveiligheid", maar wil wel dat het spoorbedrijf haast maakt met verbetering.
Reactie NS
De NS heeft in een officieel bericht laten weten dat er veiligheid altijd bovenaan staat. Ook laat het bedrijf weten dat ze beschikken over alle vereiste veiligheidscertificaten en ze pas geleden nog zijn ge-audit door een extern bedrijf.
"De meldingen waar NRC over schrijft betreffen een medewerker met wie op de werkvloer vaak veel verschillen van inzicht waren over tal van zaken. De melding waar NRC over schrijft is eerst intern onderzocht. Vervolgens is deze ook nog door een externe partij onderzocht als second opinion. Daarbij zijn geen bijzonderheden aan het licht gekomen. Vervolgens heeft ook IL&T de melding onderzocht. Ook hierbij zijn geen risico’s aan het licht gekomen.", licht NS toe.
De NS geeft aan dat ze het signaal van de IL&T zullen opvolgen, en dat er een plan van aanpak gemaakt is die opgevolgd wordt.