Westzijde van Amersfoort Centraal vanaf 2023 op de schop

De sporen aan de westzijde van station Amersfoort Centraal gaan vanaf 2023 grondig op de schop. (Foto: Marek Mahut)
De sporen aan de westzijde van station Amersfoort Centraal gaan vanaf 2023 grondig op de schop. (Foto: Marek Mahut)

De komende paar jaar gaat de westzijde van Amersfoort grondig op de schop. Eerder deze week heeft topman John Voppen van ProRail met aannemersbedrijf Dura Vermeer het contract ondertekend voor de grondige vernieuwing.

Een belangrijke mijlpaal op weg naar een veiliger, duurzamer en toekomstbestendig spoor,” stelt John Voppen.

Vernieuwing

In totaal wordt er in 2023 en 2024 vijf kilometer spoor vernieuwd, wissels vernieuwd enverdwijnen er dertien wissels voor snellere doorstroming van de treinen. Ook wordt het spoor duurzamer gemaakt door   gaswisselverwarming te vervangen door elektrische wisselverwarming.

Ook zal het opstelspoor voor de PON-trein, die driemaal per week auto's en onderdelen vervoert, worden verlengd, waardoor de spoorwegoverweg aan de Soesterweg minder langer dicht hoeft te blijven. Als laatste zal het perron bij spoor 1 op de juiste hoogte gebracht.

Werkzaamheden

De eerste voorbereidende werkzaamheden vinden al in 2023 plaats tijdens een aantal weekenden, maar in 2024 staan de grootste werkzaamheden gepland.

"Tijdens die zomervakantie (in 2024, red.) werken we zeven weken dag en nacht door. We hebben bij deze werkzaamheden veel aandacht voor de veilige uitvoering. Zorgvuldigheid hierin is voor ons als ProRail en de aannemer heel belangrijk", licht John Voppen toe. "Het is ook echt een grote klus met veel impact. Zowel de direct omwonenden als de reizigers gaan dat merken. Maar er komt ook een hoop voor terug. Het spoor wordt minder storingsgevoelig en de doorstroom verbetert. Daardoor zijn reizigers vanuit Utrecht Centraal straks 1,5 minuut sneller in Amersfoort. Dat biedt een betere aansluiting op treinen richting het noorden, waardoor de totale reistijd ook korter wordt."

In 2023 wordt er meer bekend over de grote gedeeltelijke buitendienststelling van dit belangrijke sporenknooppunt.

Bron: ProRail