Hanzelijn wordt in toekomst aantal maanden stilgelegd vanwege test ERTMS
De Hanzelijn ligt er nu voor een groot gedeelte uit vanwege de wederopbouw van de technische infrastructuur na de stroomstoring van begin september, maar ergens in de toekomst gaat de spoorlijn er weer een aantal maanden uit. De reden heeft te maken met het testen van het vernieuwde ERTMS signaleringssysteem.
Het is de bedoeling dat er op den duur treinen zullen gaan rijden met 160 kilometer per uur waar er nu nog 140 gereden wordt. Ook is het de bedoeling dat er hier in de toekomst gebruik wordt gemaakt van het ERTMS-systeem om de spoorcapacteit mee te verhogen.
Uitgebreide testen
Er zullen op een nog te bepalen periode uitgebreide testen op de spoorlijn plaatsvinden. Dit meldt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat aan de Tweede Kamer. Om het verhogen van de snelheid namelijk veilig te laten verlopen moeten bepaalde systemen uitgebreid worden getest. Er wordt specifiek voor de Hanzelijn gekozen omdat deze spoorlijn complex is. Zo is er een rangeerterrein en zijn er drie tussengelegen stations, meldt de brief. Zo wordt er getest met de nieuwste versie van het ERTMS-systeem, die ook bekend staat onder baseline 3.
Er is gekozen voor een periode van een aantal maanden omdat er niet voldoende getest kan worden in alleen de nacht en in het weekend. "Het uitgangspunt is daarbij dat geplande hinder wordt verkozen om ongeplande hinder te voorkomen, waarbij wordt gezorgd dat die geplande hinder zo gering mogelijk is", meldt de voortgangsrapportage. Ook staat er in vermeld dat waneer de testen mislukken en niet snel hervat kunnen worden, dat de spoorlijn binnen een week weer operationeel zal zijn voor regulier treinverkeer.
Ook zullen er op een nog te bepalen moment testen worden uitgevoerd op de spoorlijn Leeuwarden - Harlingen Haven, omdat deze ook op de planning staat voor ERTMS.
Eerdere test
In 2019 heeft de NS een eerder al een testrit uitgevoerd met een snelle treinverbinding tussen Groningen en Den Haag. Tijdens de rit werd er gekeken of deze verbinding met ongeveer een kwartier tijdswinst kan worden gereden door sneller te rijden en diverse stations over te slaan. Ook werd er tijdens de rit gebruik gemaakt van het ERTMS-systeem en werd er 160 kilometer per uur gereden.
De nieuwe testen tijdens een buitendienststelling van het spoor zijn nodig om het ERTMS-systeem toekomstbestendig te houden, en ook in de praktijk te kunnen gebruiken in de dienstregeling.