Provincies vragen 63 miljoen euro voor realisatie spoorlijn Veendam - Stadskanaal

De provincies Drenthe en Groningen vragen 63 miljoen euro voor realisatie spoorlijn Veendam - Stadskanaal (Foto: Roepers)
De provincies Drenthe en Groningen vragen 63 miljoen euro voor realisatie spoorlijn Veendam - Stadskanaal (Foto: Roepers)

Er is 63 miljoen euro nodig voor de realisatie van de spoorlijn Veendam - Stadskanaal. Dat stellen de provincies Groningen en Drenthe in een bidbook, zodat ze geld van het kabinet hopen te krijgen.

Al langer is er sprake van de verlenging va het spoor vanuit Veendam, maar in september 2020 werd bekend dat de plannen dreigen te sneuvelen vanwege geldgebrek.

Nedersaksenlijn

Het is een van de puzzelstukjes die nodig is om de Nedersaksenlijn aan te leggen, een spoorlijn tussen Emmen en Veendam zodat er een directe verbinding ontstaat tussen Groningen en Twente. Echter is het onzeker of die missende schakel zal worden aangelegd. De provincie Drenthe gaf in 2019 aan dat de spoorlijn tussen Emmen en Stadskanaal "onrealistisch" is. Wel is er grote animo om de spoorlijn vanaf Veendam door te trekken naar Stadskanaal.

Vorig jaar in het voorjaar berekende spoorbeheerder ProRail dat de treinverbinding geen kleine 70 miljoen, zoals eerder werd verondersteld, maar minimaal 115 miljoen euro zou kosten. Een sneltrein naar Stadskanaal zou het totaalprijs op 131 miljoen euro brengen, berekende de spoorbeheerder.

Bidbook

Volgens RTV Noord gaan de provincies en de betrokken gemeenten met een zogenoemd bidbook naar het kabinet toe. Ze spreken over een nieuw offensief om de treinverbinding Veendam - Stadskanaal alsnog gerealiseerd te krijgen. In het bidbook wordt gewezen op de grote bijdrage die de Nedersaksenlijn kan hebben voor de ontwikkeling van de zogeheten Brede Welvaart in Zuidoost-Groningen, Drenthe en Twente.