Egypte geeft spoornetwerk een enorme boost
De Egyptische Spoorwegen hebben samen met Siemens Mobility één van de grootste contracten ooit getekend. De Duitse trein- en infrastructuurbouwer gaat voor 8,1 miljard euro het spoor in Egypte onderhouden en een flinke boost geven waar straks een trio aan modellen van nieuwe treinen zal rijden.
Het maakt deel uit van een deal tussen Siemens Mobility, DB IO, Orascom Constructions, The Arab Contractors voor Egyptian National Railways die beiden een deel van de boost zullen financiëren. Eerder dit jaar werd een deel van de order al bekend gemaakt waarbij er toen gesproken werd over 600 kilometer aan spoor, maar nu lijkt het definitief met 2.000 kilometer aan spoor.
Contract
Uiteindelijk is het de bedoeling dat er straks 41 Velaro hogesnelheidstreinstellen, 94 Desiro HC treinstellen (4-delig) en 41 Vectron-locomotieven voor goederenvervoer, zullen gaan rijden. De hogesnelheidslijn wordt voorzien van ERTMS en wordt geschikt voor snelheden tot 230 kilometer per uur. Hierbij is het opmerkelijk dat de Velaro besteld wordt omdat deze in de praktijk vaak hogere snelheden haalt.
Orascom Construction en The Arab Contractors zijn de partners voor de baan en de stations. Siemens zal voor een duur van 15 jaar zorg dragen voor de levering van de treinstellen, de installatie en het onderhoud van de de technische spoorinfrastructuur.
DB International Operations
Ook DB International Operations (DB IO), een dochterafdeling van de Deutsche Bahn, zal zich bezig houden met het omvangrijke project. Zij zullen de infrastructuur en verkeersleidingssystemen onderhouden. DB IO is in dit verband een joint-venture met het lokale Elsewedy Electric (EE). Al eerder ging DB IO al een samenwerking met Toronto in Canada aan voor onderhoud van het vervoersnetwerk, en in juli van dit jaar sloten ze ook een contract met India voor de exploitatie en onderhoud van een vervoersnetwerk van 82 kilometer lengte.